Bindal
Nordland
KART 1825-I (TOSBOTN)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: September 2003.

Det høyeste fjellet i Bindal kommune, Kjelviktinden, som forøvrig er 1088 m.o.h, er ganske ukjent og kommer i skyggen av det mer berømte Heilhornet, som er 30 meter lavere. Jeg må innrømme at Heilhornet er mer fasinerende der det ruver 1058 meter rett opp fra sjøen.

Jeg tok av fra E6 mot Tosbotn. Etter å ha passert den lange Tosbotntunnelen, parkerte jeg, og begynte å gå opp på Finnheia. Først gikk jeg opp til trigpunktet på Middagstinden (1005 moh) Herfra gikk det ned igjen til to vakre vann på 680 og 689 moh. Jeg passerte midt i mellom disse vannene. Jeg fortsatte videre til ei lita tjønn sør for høyde 871. Her gikk breen helt ned til vannkanten. Jeg gikk over breen til vann 881, og startet oppstigningen til Kjelviktinden. Jeg fant trigpunktet, men det var ikke bygget noen varde av betydning, så jeg tror dette fjellet er ganske lite besøkt. Jeg returnerte samme vei tilbake, men jeg gikk ikke oppom toppen av Middagstinden på returen.
Dette er et vakkert og uberørt område, som kan anbefales på det sterkeste.