Engerdal
Hedmark
Camp Femund Fjellstue
(Skrevet av Sea 12.04.2010)

Tur foretatt: Mars 2010.

28.03.2010

På veg nordover til Trøndelagen, var planen å ta noen topper ved Femunden. Har faktisk aldri vært her før, men hit skal jeg tilbake på sommerstid.
Været var ikke det beste da jeg parkerte ved bomvegen mot Hammarvollen, utpå ettermidagen. Hadde mest lyst til å ta randone-skia, men været var så grått og trist at jeg tenkte jeg fikk gå meg en skitur og se hva det ble til. Fulgte skiløypa et stykke før jeg brøt av mot toppen. Skikkelig løst i skogen oppover, med et litt hardt lag øverst slik at skia låste seg under skaren. Det ble jobbigt før jeg kom opp i høyden over bjørkestumpene.
Fra ca 1100 hm så jeg kun skituppene, ikke en steinnabb å forholde seg til engang. Og fra ca 1200 hm begynner bratta. Ble veldig i tvil om jeg skulle fortsette, men fulgte kart og GPS nøye og siden det var lite snø oppover, mao. liten rasfare gikk jeg rolig og "sikkert" videre oppover. Begynte jo å tenke på nedkjøringa også, men så virket det som været ble bedre og like før jeg kom til toppflata kunne jeg skimte noe blått der oppe og så var jeg på toppen over skylaget.
Fantastisk følelse på en så lav topp! Skulle tro en var flere tusen meter høyere. Alle vardene var bare en masse små snøhauger. Var bortom den største av de og gjorde klar for retur ned i skydekket igjen. Det gikk med feller på etter samme skispor, da jeg ikke tok sjansen på å kjøre "villmann" ned. Mellom 1100 og 1200 hm tok jeg av fellene og kjørte ned til Hammervollen og tok løypa ned til bilen.

Med opplevelsen på toppen ble jo dette en riktig fin tur, men randone-ski i finvær hadde vært maks!
Deretter ble det et hyggelig opphold på Femund Fjellstue.