Nordland
Kremtopp i havgapet
(Skrevet av mob 25.06.2009)

Tur foretatt: Juni 2009. Andre på toppen: tero

På jobbturne i Vesterålen fikk jeg heldigvis lagt inn denne. Finere topper uansett høyde er vanskelig å finne. Den hadde alt ble vi enige om - også slitet i starten...

Ingen har visst funnet den optimale oppstigningen fra dalen ser jeg. Vi siktet oss også inn på Straumsjøen/Handkleppan, men stoppet ved en parkeringsplass litt før enden (i enden av bukta). Her sto det noen skilt som pekte mot ulike gåturer, men ingen i vår retning opp lia så klart. Startet med frokost ved det blikkstille hav.

Så gikk vi motsatt vei av de andre - ikke Vikanfjellet - men en sti som pekte mot dalen øst for Nattmålstinden. Men etter et par hundre meter var tålmodigheten slutt så vi for inn og oppover buskaset mot Nattmålstinden. Fikk selvfølgelig umiddeltbart selskap av en halv million fluer og klegg så stoppet ikke for en pause før vi var halvveis oppe på Nattmålstinden. Der fikk heldigvis litt vind de innpåslitne krapylene til å slippe taket. Og for en utsikt allerede nå mot Lofotfjell, øyer og hav!

I ettertid ser vi at vi burde holdt høyden og fulgt sauetråkkene til venstre for Nattmålstinden (kom ned her). I stedet var vi så ivrige på å komme opp at vi tok med oss Nattmålstinden. Straffa var at eggen mot Spikarheia var såpass skarp at vi måtte litt ned igjen før vi kom oss bort dit. Ved Spikarheia var det bare å fundere på hvem av de spenstige toppene som var høyest.

Vi dro uansett opp ryggen mot de første sør-vestligste toppene. Etterhvert kom vi inn på en sti som gikk dels oppe på toppene og litt ned i skarene mellom. Nøt en god lunsj med en formidabel utsikt på en av toppene. Vi så da som de andre at den nord-vestligste var høyest. Så videre rundt bar det, men det var bare å følge stien. Vi holdt også høyden (via klyving) helt oppe slik at vi kom opp øverst på skaret mellom dem. Før den siste toppen vil vi anbefale å følge stien på venstre side (tok den tilbake). Vi måtte rangle litt ekstra når vi gikk på høyre side først.

Vel oppe ved varden var det bare å nyte strevet opp og utsikt til halve Nord-Norge og et blikkstille hav. Toppen ligger jo helt ytterst i havgapet så bedre blir det ikke. Lofotfjell inkl. Møysalen, hele Vesterålen og ørten andre fjell nord og østover kunne nytes lenge.

Vi måtte dessverre ned etterhvert. Hjemturen gikk enkelt og greit ned helt til det siste krattet. Men nå hadde vi blitt så gode til å lese sauestiene at vi klarte å finne sauens vei gjennom krattet. Dessverre er de litt lavere enn oss, men gikk ganske så greit. Fluene hang på helt til slutt, så løp inn i bilen og dro rett til Coop'en på Straume for forfriskende is og cola før vi skiftet ut klær og støvler.

Tero og Øyvind slang med på turen - og angret ikke!