Skedsmo
Akershus
Fin topp men mye bjørkepollen
(Skrevet av helen 25.04.2009)

Tur foretatt: April 2009.

Det var flott vårvær, så Magnus og jeg måtte på tur. Vi kjørte til Skårer og parkerte cirka 100m nedenfor gården, etter at jeg syntes det var litt frekt å parkere bak låven. Da var det opp til toppen av grusveien, der det var en veldig fin gapahuk. Derfra ble det litt mer komplisert fordi det var flere stier enn var markert på gpsen min og den som var markert, fantes ikke i virkeligheten. Den som vi burde ha tatt var den som gikk mot Kumyra, ikke den som gikk opp til Rustadhytta. Vi kom opp til Rustadhytta etterhvert. Det gikk tungre enn turen fortjente etter at stien gikk gjennom en bjørkeskog og pollenallergien min slo skikkelig til. Bjørken har tydeligvis kommet lengre her enn den har hjemme.

Opp ved Rustadhytta, ble jeg litt forvirret fordi jeg så ingen tegn til Kohinorhytta, men jeg oppdaget en svak sti vestover og etter at jeg hadde fulgt den cirka 100m kom jeg til et skilt der det stod Kohinorhytta 400m. Så da var det rett opp til hytta som ligger fint til på en bergknaus. Noen bilder og mat i sola og da tok vi stien rett ned igjen. Det tok 10 minutter ned til gapahuk. Vi hadde brukt 45 minutter på veien oppover. På stien nedover reflekterte jeg over hvordan firehjulstrekk ødelegger skog. Jeg skjønner ikke hvorfor jegere ikke kan gå innover skogen som vanlige folk. Da var det ned den lange og litt kjedelig grusvei tilbake til bilen. Det fristet med en kommunetopp til, men det fristet mer med å dra hjem og sitte på balkongen i sola, så vi gjorde det.