Austevoll
Hordaland
Flukten fra snøen: Vinterferien 2009 topp 4
(Skrevet av helen 26.02.2009)

Tur foretatt: Februar 2009.

Jeg tok ferje til Krokeide og kjørte nedover den vestlige siden av fjellet til jeg fant parkeringsplassen der jeg tror det fleste har startet ifra. Men deretter gikk jeg min egen, sær måte oppover fjellet. Jeg hadde notert at jeg burde følge en traktorsti som ble til en mindre sti, så av de to stiene som gikk fra parkeringsplassen, tok jeg den som så ut mest som en traktorsti. Jeg burde ha tatt den andre. Jeg fulgte traktorstien ei stykke, men det delte seg etter hvert så jeg tok den som virket mest sannsynlig i følge gpsen. Den var nok feil, så jeg prøvde et par til uten noe særlig lykke. Jeg hadde lite lyst å gå tilbake til parkeringen og starte på nytt, så jeg tok den som kom nærmest fjellet og gikk rett opp mot toppen. Dette er noe som jeg egentlig ikke liker å gjøre etter at jeg går oftest alene og på slike steder tenker jeg, hvem kommer til å finne med om jeg detter ned og blir skedet? Men det gikk greit og jeg kom på toppen uten problem. På veien ned fulgte jeg stien, men skiltene er uten navn, så jeg tok stien som virket best, men den tok meg over hele ryggen før den vendte seg tilbake til parkering. Så alt i alt, hadde det gått nesten 4 timer før jeg kom tilbake til bilen. Nesten ved parkeringsplassen, traff jeg en god sti som er nok den som de aller fleste tar opp fjellet. Den er den som er på høyere siden av parkeringsplassen.