Odda
Hordaland
Vårskiturer på Haukelifjell
(Skrevet av obe 05.05.2008)

Tur foretatt: Mai 2008.

Lars og jeg kjørte opp på Haukelifjell på fredag kveld etter at meteorologene hadde lovt sol og knallvær både lørdag og søndag:o) Parkerte omtrent rett ved fylkesgrensa mellom Hordaland og Telemark og la oss til her for natten.
Litt kaldt å komme seg ut av soveposen morgenen etter, men sola fikk fort tak og værgudene viste seg fra sin beste side!

Fikk fort opp varmen oppover lia, gikk rett over Ulevåvatnet og valgte å gå litt nordøstover. Første stopp ble toppen sør for Mannevasstjørn på 1460 moh. Litt nøtter og vann her, og selvfølgelig ble det tatt en del bilder!! :o)

Flott nedkjøring videre nordover, og nå fulgte vi stien på østsiden av Nupseggi opp til Holmasjøen. Litt skøyting over vannet her i den grad det lar seg gjøre med fjellski og sekk, før vi tok en ny rast i solhellingen sør for topp 1420 moh.

Fra 1420, videre over et lite vann og opp i et skard frem til neste topp , 1618 moh. Herfra fikk vi et flott overblikk rett over på det første av dagens hovedmål, Sandfloeggi. Ned igjen, over vannet og opp på toppen av Sandfloeggi 1721 moh fra øst. En storslagen varde viste at her var det ingen tvil om at vi var kommet frem til målet!! Her oppe får man virkelig følelsen av å være på Norges tak!

Fra Sandfloeggi gikk turen videre vestover over toppene 1668 og 1682, sørover ned til skardet NØ for topp 1540. Litt kronglete terreng her og kart/GPS bør sjekkes med jevne mellomrom for ikke å havne ut på en av de rasfarlige østhellingene!! Ned til et lite vann, rundet topp 1545 på østsiden og herfra greit oppover mot Nupsfonni. Vel oppe på breen så vi rett over til neste hovedmål, Nupseggi.
Stilig varde også her, de har virkelig lagt seg i selen de som har fått utdelt denne jobben... Et utrolig overblikk over topper og knauser i mils omkrets. Her oppe var det en ordentlig kald og sur vind, så vi kjørte fort ned igjen herfra. Fulgte noen spor ned fonna bratt ned til sørsiden av toppen hvor vi åt opp resten av maten vår. Blir fort sulten i fjellet!! ;)

Nedigjenturen gikk greit, vi vurderte litt klister på skiene over to små vann, men droppet det.... Valgte den litt bakglatte varianten over her, og siden gikk det nedover hele veien ned til bilen i råtten vårsnø.

Nesten 11 timer på tur i rolig tempo, men på slike dager er det jo ingen grunn til å haste seg ned igjen! Etter et par øl og litt Trøndersodd med tilbehør gikk turen rett til køys! Neste dag ventet Vassdalseggi:o))