Førde
Sogn og Fjordane
Breturer i Sogn og Fjordane
(Skrevet av JoSo 15.04.2008)

Tur foretatt: April 2008.

15.4.08. Turen startet med bil fra Skei et par kilometer langs Rv5, deretter over brua mellom Jølstravatnet / Kjøsnesfjorden og til Dvergsdalsstøylen (skiltet). Det var ikke brøytet lenger enn til gården Svorheim enda, så jeg parkerte her. Gikk herfra på ski ca. en kilometer til Dvergsdalsstøylen og opp i Fagredalen, svingte så til venstre i retning Støylsnova. Videre var det greit å følge høydene over Tverrfjellet og Salsegga. Her startet selve oppstigningen på breen. Et nydelig blåswixføre over breen forbi topp 1587 og videre til 1636 som er det høyeste punktet.
Jeg var heldig med været denne dagen, og nøt utsikten lenge. Kjente igjen mange topper og breer fra toppunktet. Jostefonni og Jostedalsbreen er spesielt tydelig og nær herfra, og Hurrungane er også lett gjenkjennelig noe lengre bort.
Flott nedrenning et stykke fra toppen, men lengre ned var føret noe variert og telemarkflyten ble så som så... Jeg brukte 3t opp og 1t og 30 min ned på denne flotte turen.