Røyrvik
Nord-Trøndelag
Overraskende fin fylkestopp
(Skrevet av mob 03.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

Øyvind og ladet opp kvelden før turen på Jormliens Fjällgård som hadde kremutsikt over fredelige Jormvattnet. Billig og flott sted med hyggelige eiere på gården og godt Norrlandsöl.

Morgenen etter kjørte vi ca 4 mil nordover til vi kom til en parkeringsplass ved elva som kom fra Jetnamsvatnet. Her sto det også en Røde Kors bu og et grustak hadde nok også vært i drift her.

Vi forberedte oss på en lang og varm tur (ikke en sky å se) og fylte opp vannflaskene i elva. Toppen på Jetnamsklumpen tittet opp allerede her. Den så overraskende fin og bratt ut faktisk!

Vi fulgte høyden til høyre for elva. Her gikk det en merket sti ca 5 km inn til Jetnamsstugan. Derfra valgte vi allerede å gå opp på Jetnamsfjellet. Vi kom raskt opp på toppen på ca 1065 meter (passerte grenseskiltet mellom Norge og Sverige) og fulgte stort sett ryggen og samme høyde innover. Således hadde vi fin utsikt mot pyramidetoppen Jetnamsklumpen! Vi hadde også utsikt mot Kvigtind og østover mot Sverige fra denne ryggen i finværet.

Vi gikk på sørsiden av toppen på 1365 meter og siktet oss inn på skaret mellom den og Jetnamsklumpen. Vi valgte derfor den bratte østryggen opp mot Jetnamsklumpen. Her ble det morsom klyving (delte meninger blant oss om hva som er morsomt...) de siste 50 høydemetrene opp. 4 timer og 3 kvarter etter start sto vi på toppen. Her var det en stor varde på et stort flatt parti. Kjempeutsikt over hele Børgefjell (spesielt Kvigtind var flott) og nordover kunne vi skimte Okstindan (neste turmål).

På Jetnamsklumpen er det bratt fra sør og øst, mens man fra nord - nordvest kan følge slakere rygger opp. Vi valgte å følge ryggen mot nord et stykke ned før vi skrådde ned snørennen og kom ned på skaret på østsiden igjen. Følger man denne veien om skaret og nordryggen kan man fint tusle opp med henda i lomma hele veien. Men litt mer kjedelig blir det.

Vi valgte så å skrå ned mot Jetnamsvatnet via alle sauetråkkene og fulgte elva ned til den merkede stien igjen. Lett å gå her også, men morsommere oppe i høyden.

Vi hadde diverse vannpauser og 2 lange matpauser i sola og brukte drøye 9 timer tur/retur. Slitne var vi, men overrasket over denne klumpen. Fylkestopp 14 var fin den.