Ringerike
Buskerud
Ringeriksk snaufjellskolle
(Skrevet av Marcus 28.05.2006)

Tur foretatt: Juli 2004.

Dag 1: Jeg hadde utgangspunkt i gården Tosevika ved Sperillen, hvor jeg steg av lokalbussen fra Hønefoss. Det ble en del kilometer med loffing langs skogsbilvegen opp til Vikerkoia. Derfra gikk det bratt oppover i skogen mot skaret mellom Svarttjernskollen og Vikerfjellet. Deilig følelse å komme opp på snaufjellet fra barskogen! Jeg gikk videre ned gjennom noen myrlendte partier og slo opp teltet ved Steintjernet.

Dag 2: For å komme opp på Jøranfisen gikk jeg først nordover til den store steinen som Steintjernet har hentet navnet fra, og så oppover i lyngen derfra. Vekselvis mose og faste sva til varden på toppen. Spesielt imponerende var utsikten tvers over Vidalen mot Storrustefjellet, og mot Vassfaret som svingte inn lenger nord. Mot sør og øst var det skog så langt øyet kunne se. Ellers: Norefjell, Gjendealpene, Skaget, Synnfjell og mye annet. Jeg skjønner hvorfor Jøranfisen ble med i bokserien "Kremen av topper".

Angrer litt på at jeg ikke tok den korte turen opp på Svarttjernskollen med det samme jeg gikk forbi. Men det er ingen tvil om at jeg kommer tilbake, og jeg har også lyst til å få med meg Treknatten helt i nord.

Jeg fikk hastverk med å rekke den siste bussen tilbake til Hønefoss, og det var akkurat på håret at det gikk :-)