Øystre Slidre
Oppland
Førjulstur til Leirongsdalen
(Skrevet av Gudmund 12.05.2011)

Tur foretatt: Desember 2004.

Hadde som vanlig store planer om effektiv toppsamling. Denne gangen rundt Leirongsdalen. Vi startet dag en med kursen mot Kvassryggen. Videre plan var Høgdebrotet, Eggen og eventuelt Steinflytinden og Tjønnholstinden til slutt, dersom alt gikk som smurt. Det gjorde det ikke. Etterhvert begynte det å blåse mer og mer, men vi valgte å fortsette likevell siden det var veldig fast snø og forholdsvis mildt. Altså ingen snøfokk med tilhørende dårlig sikt, og ikke så kaldt at det var et problem. Men vinden tok seg så pass opp at det var vanskelig å gå, så det gikk sakte og vi brukte mye mer krefter enn normalt. Vi innså tidlig at den kvasse ryggen opp til Høgdebrotet var uaktuell i denne vinden, men siden Kvassryggen missvisende nok er en forholdsvis flat steiur, valgte vi å gjøre et forsøk mot den. Vi la fra oss sekkene nede i salen mellom Høgdebrotet og Kvassryggen. Dette gjorde vi selvfølgelig blant annet for å slippe å bære dem opp og ned igjenn, men også av den enkle grunn at vi var redde for å blåse bort. Det høres kanskje ikke helt troverdig ut, eller trygt, men vi følte oss trygge så lenge vi ikke hadde noe på oss som fanget vind, og vi tok på øks og stegjern før vi fortsatte opp på selve ryggen. Sekkene måtte bindes fast til en stein for ikke å blåse bort, og jeg opplevde at det ene stegjernet mitt fløy avgårde med vinden i et ubevoktet øyeblikk. Dette hente altså et stykke nedi lia på le side av ryggen. Ingen av oss som var med på turen har opplevd maken til vind noen gang ,verken før eller siden. Angrer den dag i dag på at vi ikke hadde med vindmåler. Oppe på ryggen ble det litt sammenkrøpet gange eller krabbing mellom kastene. I kastene føltes det tryggest å ligge flatt på bakken, helst mellom et par steiner. En artig opplevelse var det uansett å ha kjent så grundig på naturkreftene :-)
Nedover mot Leirongsdalen avtok vinden gradvis, men det var utrolig slitsomt å gå også langt nede i lia. Hver gang vi løftet en fot måtte det en liten kraftanstrengelse til for å styre den ned igjenn på rett sted. Fasinerende, men som sagt slitsomt og tidkrevende. Først etter at det ble mørkt kom vi oss ned til teltplassen.
Som ventende hadde vi også et svare strev med å reise teltet, selv her nede i dalen hvor det sikkert ikke blåste mer enn en vanlig vinter storm. Etter teltreisingen var vi så utkjørt at vi knapt orket å spise, og vi sov til langt ut på formiddagen neste dag. Da var det for sent å kaste seg ut på noen stor tur, men Austre Rasletinden lå rett opp ryggen sør vest for teltleiren, og der hadde ingen av oss vert før, så vi la turen dit. Vi fugte ryggen over Rauhamran og øst for høyden merket 1787 på kartet. Derfra straka vegen til topps. Ned igjenn samme vei og tidlig i seng for å være klar til dyst neste dag, da vi så for oss å fortsette på planen fra dag en. På denne tiden samlet jeg "bare" på nasjons- og 2000 meter topper, så da er det jo artig å se i ettertid at det også er en "gratis" kommunetopp :-)
Neste dag var været igjenn så rufsete at vi kuttet ut klatreutstyret og store deler av planen og gikk kun opp på Høgdebrotet før vi sklei ned til pulken og videre tilbake til bilen. Siden været var som det pleier i desember, ble det plutselig mer aktuelt med en fest vi visste om nede i bygda, enn det var før vi dro. Da vi takket nei til å bli med på festen så vi jo for oss at det skulle være vindstille, god sikt, ikke spesielt kaldt og ingen rasfare. Alle disse tingene stemte ikke helt med virkeligheten disse førjulsdagene. Da vi kom ned mot veien hadde vi mot normalt, svært god tid, og la derfor fra oss pulken og tok en avstikker oppom Knutshø. En undervurdert skitur.
Denne siste dagen er for meg en påminner om at det er fullt mulig å få "resultater" av toppsamling også i desember, og før eller siden kommer det til å bli drømme vær og gode dager. Det gjelder bare å prøve igjenn og igjenn istedenfor å se på værmeldingen. Den kan jo ikke gjøre noe med været når jeg har tid til å dra på tur uansett :-)