Nasjonstopper

Finland
Europa
I tåka til Halti
(Skrevet av Ole-Petter 02.08.2009)

Tur foretatt: Juli 2009. Andre på toppen: larspet

Fredag 24.juli:
Tok av fra E6 i Kåfjord/Birtavarre, og kjørte så inn Kåfjorddalen – etter hvert på grus. Ingen bomvei, men etter om lag 2 mil svingte veien brått til venstre, skiltet Halti 6 km på et treskilt, og veien ble markert dårligere. Faktisk så dårlig at det til tider var så vidt vi turte prøve oss i vår lille Toyota Yaris – men det gikk heldigvis bra. Nær 50 minutter hadde vi brukt fra E6 til vi kunne parkere på ca 750 meters høyde inne ved innsjøen Guolasjavri.
GPS for p-plassen vår: 34W 0508393 7693444 høyde 749 moh.

Vi ville plukke med oss kommunetoppen i Nordreisa, Raisduottarhaldi, før Finlands høyeste, så vi gikk rett sørover og snart ganske bratt opp løs steinur i sørøstlig retning. Nå gikk vi inn i skydekket, og gps-en var uunnværlig. Det var våt og fuktig ur hele veien, men ikke så løst, heldigvis. Det blåste friskt hele tiden, og vi fulgte ryggen noenlunde til topps. Varde og bok her, men altså null utsikt.

Så gikk vi rett sørover, og fikk vinden rett i fjeset. Vi kom snart til den gule varden for finskegrensa, som vi fulgte noen hundre meter mot sørvest. Stakkars finnene har ikke det absolutte toppunktet på denne høyden engang som sitt høyeste fjell! Vi fant varden på denne gps-referansen: 34W 0510452 7688733 høyde 1335 m. Snaut 2,5 t hit. Fortsatt null utsikt, sterk vind, men bok i boks på stang. Vi skrev oss inn som nr 95-tusen-og-noe! Jammen hadde det vært 3-4 finner før oss på toppen i dag også!

Returen ville vi prøve å gjøre litt annerledes, for om mulig å unngå så mye steinur. Vi holdt NNV et par hundre meter i tåka, før vi fulgte bekken som renner i vestlig retning. Her var store fine snøfelter å rusle nedover på, til rundt 1100-meterskoten. Da var det til gjengjeld også lettere terreng å gå i, og vi kjørte på i NV-lig retning, forbi vannet på ca 940 meter på høyre (øst) side, og fulgte bekken/elva Lagosjohka et stykke ned et gjel, på digre snøfonner. På ca. 880 høydemeter klatret vi artig ut/opp fra gjelet mot øst, og gikk i NØ-lig retning tilbake til p-plassen.

Underveis her klarnet det opp, vinden avtok, og myggen tiltok! Disse blodtørstige krypa hadde gener som kunne gjort dem til utmerkete kamikaze-flygere, der de satte seg direkte i ansiktet, på nesa, på øyelokket, på hånda, på leppene, eller hvor det var bar hud! En og to og tre slike klarer man greit å hanskes med, dvs slå ihjel, men i titall blir det verre! Oppskriften var å pakke seg inn, komme seg ned i en fei, og puste ut på høydedrag underveis, der det var litt vind…

Totalt 4,5 timer på tur, med en kort matpause underveis.

Med tanke på myggens aggressivitet og mengde her oppe, var det kanskje ikke så dumt å gå opp i sterk vind? Men tåka kunne vi vært foruten…