p.f. 1 m

Vårtur
(Skrevet av RF 11.07.2010)

Tur foretatt: April 2010.

Kom kjørende fra Beitostølen og parkerte ved herberget på Valdresflya. Tok på oss skiene og gikk over sletta og oppover bakkene mot vannet på 1798 moh. Gikk så videre opp den lange og bratte bakken opp mot dagens første 2000 meters topp, 2088 moh. Her tok vi en pause i finværet, og nøt den fine utsikten. Videre gikk vi opp mot Mugna og videre langs kanten i retning 2208. Langs denne kanten hadde vi vårsola midt i mot oss, og den svei. Der vi går opp mot 2208, kjørte vi et stykke ned mot bunnen av dagens mål, Nordre Kalveholotind. Vanskelig føre, hardt og mykt om hverandre. Det var lenger ned, og brattere, enn vi trodde, og da vi kom i bunnen, tok vi av oss skiene og gikk med kun staver og sekker oppover. Ganske slitsomt, men vi kom omsider opp på toppen.Vi spiste, slappet av og tok bilder med flagget på toppen. Lang tur tillbake, men deilig å ha tatt den siste toppen vi manglet på Kalvehøgdmassivet. Alle de 8-10 personene vi så på denne turen skulle opp på 2208.