p.f. 1 m

Toppene nord for Glittertind
(Skrevet av JoSo 03.05.2011)

Tur foretatt: Mai 2011.

1.mai 11:
Dagen var kommet for siste dag før stenging av både hytte og vei her inne i Visdalen, og Spiterstulen var preget av oppbrudd samt en privat bursdagsfest denne helgen.
Andreas og jeg kjørte ca. 9 kilometer nedover Visdalen etter en solid frokost på Spiterstulen. Vi startet å traske oppover en helt snøfri fjellside fra ca. 810 moh ved Smiugjelsøygarden; først gjennom furuskog, så gjennom bjørkebeltet og etterhvert opp på snaufjellet. Underveis nøt vi synet av mogop som vokser tallrik her i området.
Snøen var så hard og fin å gå på at skiene ble værende fastsurret til sekken helt til vi stod ved varden på NØRDRE TROLLSTEINHØE. For å fullføre det vi tenkte denne dagen, måtte AUSTRE TROLLSTEINHØE besøkes som en tur/retur skitur fra denne Nørdre. Vel tilbake gikk vi kjapt videre til SØRE TROLLSTEINHØE og hefra en lett bestigning av GRÅHØE.
Litt mere ned og opp igjen ble det fra denne og til den neste; SVARTHOLSHØE, siden vi måtte passere Svartholsglupen.
Videre herfra ble vi overrasket over isete underlag, og i siste stigningen opp mot TROLLSTEINRUNDHØE måtte vi faktisk ta i bruk stegjern et stykke. Dagens flotteste topp ble TROLLSTEINEGGJE og vi valgte å gå hele denne fra nord til sør før vi fortsatte ved å krysse den sørlige delen av Grotbrean og opp til topps på AUSTRE GLITTERTINDOKSLE.
Vi avsluttet dagens toppturraid med å ta turen opp på GROTBREAHESTEN til fots (lite snø her), men først fikk vi en lett og nydelig tur over den østlige delen av Grotbrean.
Avsluttet så dagen med å passere brepassasjen mellom Trollstenrundhøe og Trollsteineggje, renne ned Grotbreans vestlige utløp og etterhvert ned skogslia mot Smiugjelsøygarden på sørsiden av Smiugjele. Lang og fin dag på tur & nydelig sol !

11,5 t t/r Smiugjelsøygarden - 36,5 kilometer t/r - Total stigning: 2880 meter.
Med på turen: Andreas Dale fra Oppdal / Oslo.