Stord
Hordaland
17.mai-tur til Stord
(Skrevet av Valinaria 14.08.2010)

Tur foretatt: Mai 2010. Andre på toppen: OleRugeldal

For tredje år på rad dro vi til fjells på 17.mai. En flott måte å feire nasjonaldagen på - ute i flott norsk natur. Denne gangen tok vi fergen over til Stord for å ta turen til Mehammarsåto - selvsagt med flagg på sekken :-)

Kjørte et stykke forbi Fjellgardane, og parkerte på tilrettelagt parkeringsplass på Heia. Fulgte Først opp en bratt li, før vi gikk et stykk på flatere sti. Etter et stykke måtte vi klyve ned noen 100 m (?) ned i en dalbunn, før man så begynte stigningen opp på selve fjellet. Frem til nedstigingen til dalbunnen var det relativt gode stier, mens siste del av turen hovedsakelig gikk på stein.

I det øyeblikket vi nådde toppen, begynte havskodden og sige inn, så det ble ikke mange minutters pause der. Var heller så som så med utsikt denne dagen. Hele veien tilbake til bilen gikk vi med skodden i hælene, men den tok oss heldigvis ikke igjen.

Fin tur, men den var noe lengre enn vi hadde sett for oss, brukte vel ca 6 timer tur/retur, inkludert pauser. Heldigvis hadde vi godt med mat med oss :-) Inkludert kjøring til og fra Bergen, ble hele dagen brukt.

Ps. Det er ikke Mehammarsåto som har tv-mast, det er en noe lavere nabotopp.