Sanna
Træna
Nordland
JA VI ELSKER DETTE LANDET!!!!
(Skrevet av Uglefisk 17.10.2009)

Tur foretatt: Oktober 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

17.10.09

Tiden har gått fort - ja, nå er jobben gjort.
Vi har vandret dag etter dag - regn, snø, vind.
Ja - vær av mange slag.

Vi kom i kontakt med Egil Fjellheim en hyggelig fyr fra Mo i Rana som stilte med en ny Buster-båt med 225 hk og ikke minst som kjentmann på Trænstaven. Turen startet fra Mo i Rana 06.00 til Konsvikosen. Videre med båten 08.00 forbi Hestmannen og ut til Sanna. Brukte 1,5 time dit. Da vi ankom øya klarnet det opp og Trænstaven lå der og glinset i solskinnet.
Vi gikk langs fjæra og rundet Trænstaven til vi nådde nordvestryggen som er normalruten til toppen. Klatre og klyveturen startet etter å ha passert en forholdsvis enkel gressrygg. Herfra valgte vi å sikre ruta med 4 taulengder. Enkel klatring, men tau anbefales på noen plasser. På grunn av mye regn de siste ukene var det greit med god sikring denne dagen. Bløtt og sleipt mange plasser. På klatringen brukte vi litt over 1,5 time.
Entret toppen i bra vær og nesten vindstille. Flott utsikt i alle retninger. Trimbok i en kasse ved varden. Det ble en verdig avslutning på kommunetopprosjektet før vi avsluttet med de nødvendige rappellene ned til innsteget. Pakket fort sammen og gikk mot båten pga tiltagende sterk vind.
På returen var vi innom Buøya og gikk på Dørværtinden. Herfra fortsatte vi i stor sjø over Trænfjorden på vei tilbake.
Vi ankom båthavnen i 18-tiden hvor vi satte kursen mot Mo i Rana og Meyergården hotell til festmiddag.
Dagen etter ble flyet vårt innstilt grunnet tett tåke og vi fikk busstur helt til Værnes.
Otto, Inger Lise, JoSo, Egil og Pål Magnus var med på turen.