Værøy
Nordland
Eksotisk tur til havs
(Skrevet av mob 14.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

Vi satte vel verdensrekord i kort opphold på Værøy. Dro av gårde med ferga fra Bodø kl. 16.30 via Røst i strålende solnedgang og stille sjø. Framme på Værøy kl. 22.30.

Vel framme på kaia ble vi tatt imot av kona til Ernst (99 59 10 84) som hadde en autentisk og rimelig rorbu til oss. Møtte der også Erlings svoger som akkurat hadde kommet hjem fra flere dagers blåkveitefiske på havet. De fortalte noen skrøner og anbefalte oss en tur på kroa, selv om ikke de russiske damene kom før i oktober.

Vi tok imot tipset og dro avgårde rett til kroa. Svelgte ned to Nordlandspils og motsto de lokale damene. Vi hadde jo viktigere ting å utrette må vite, så vi hoppet til køys uten annet selskap enn oss selv.

Kl. 05.45 dagen derpå gikk reveljen og taxien kjørte oss kl. 6 de 5 minuttene til Breivika. Der slapp han oss av dødstrøtte rett under Nordlandsnubben. På denne tida av døgnet virket disse 450 metrene nesten uoverkommelige...

Men vi subbet bort til stien ca ca 100 meter ovenfor det gule huset. Den gikk i dalen opp mot skaret på venstre side av Nubben. Når vi kom til skaret var det en sabla god utsikt til den nedlagte flyplassen (dødsulykke på 90-tallet) som da var rett nedenfor oss. Stupbratt ned her. Derfra fulgte vi stien bratt opp ryggen helt til toppvarden. Utsikten herfra var upåklagelig i fantastisk vær. Ikke en sky på himmelen så vi våknet da etterhvert i solsteika.

Vel oppe tok vi noen hemningsløst bra bilder av Lofotveggen rett forut og noen luftige bilder av oss mot Værøy også. Gikk stupbratt ned på 3 kanter. Nordover var Jan Mayen neste vil jeg tro. Vi brukte 50 minutter opp.

Gikk kjapt ned igjen. Fikk fatt i taxien, en lynkjapp dusj og så bar det ombord igjen kl. 09.30. Hjem igjen ble det nok en tur innom Røst. Vi gjorde 10 minutter landlov på Røst, men kommunetoppen ligger på en annen øy så det får bli en annen gang.

Men må si at Røst og Værøy er noen sabla eksotiske steder som man ikke trodde fantes lenger i dagens verden. For en kommunetopptur!