Overhalla
Nord-Trøndelag
KART 1723 - I (OVERHALLA)
(Skrevet av TERJE-S 04.11.2005)

Tur foretatt: August 2001.

Jeg kjørte fra Namsos og østover langs Sørsivegen en ettermiddag. Ved Homstad tok jeg av en avgiftsbelagt vei til Vesterå (Kr. 40,00) Jeg kjørte til Stutjønna og parkerte der. Jeg gikk til Skardtjønna og videre over fjell og myr til Lokan. På østsiden av Lokavannet med høyde 337 m. er det satt opp ei fin glassfibergamme. Denne leies ut av Overhalla fjellstyre gjennom Statoilstasjonen i Overhalla. Jeg trodde gamma sto åpen. Da jeg oppdaget at den var låst satte jeg opp teltet like ved gamma. Selv om det var i begynnelsen av august var det bare + 1 grader om natta. Neste morgen gikk jeg rett nord cirka 3 kilometer til trigpunktet på toppen av Reinsjøfjellet. 2001 var det store lemenåret i Trøndelag, og uheldigvis drakk jeg vann fra bekkene i området. Jeg ble temmelig dårlig på returen. For den som samler på steder med eksotiske navn, så er det seks kilometer fra toppen og til ETIOPIA (stedet er navngitt på kartet) Der ligger det også ei hytte men jeg vet ikke om det er mulig å leie den. Jeg var i Etiopia i år 2000. På tilbaketuren gikk jeg via Rognvassfjellet og til bilen.