Namsskogan
Nord-Trøndelag
KART 1925 - III (MAJAVATN)
(Skrevet av TERJE-S 04.11.2005)

Tur foretatt: Oktober 2001.

Circa 12 kilometer nord for Namsskogan sentrum kjørte jeg over ei bru ved Bjørnstad. Jeg kjørte etter en Statsskogvei (Kr. 30,-) oppover Steinådalen. Jeg parkerte under ei kraftledning, og begynte å gå mot Telttjønna (453). Etter å ha passert denne tjønna valgte jeg å gå mot en fjelldal sør for toppen. Her var det ganske bratt med lett klyving noen steder. Jeg fulgte dalen til jeg kom til et lite vann. I dette vannet lå det flere døde lemen. Fra vannet gikk jeg ganske rett nord mot toppen av Gisen. (1167 moh)
Her var det en varde og et trigpunkt. Jeg fortsatte videre nordøstover til enda et trigpunkt på 1146 moh. Det var plassert noe underlig måleutstyr ved toppen. Så gikk jeg på skrå ned til et speilblankt vann 876 moh.Her traff jeg en jeger fra Vega som jeg satt og pratet litt med. Han hadde skutt 5 ryper. Jeg så selv at det lettet over hundre ryper samtidig like før jeg traff jegeren.

På tilbaketuren fortsatte jeg til vann (838) og til vann (576). Fra det siste vannet fulgte jeg kraftledningen til bilen. Dette var andre gangen jeg hadde vært på Gisen, men den første gangen måtte jeg snu like før toppen grunnet tåke og iskalde sluddbyger.