Ringerike
Buskerud
Vikerfjell i strålende sol
(Skrevet av siroho 05.07.2010)

Tur foretatt: Juni 2010.

Jeg kjørte E16 fra Hønefoss mot Fagernes. Ved Ringmoen tok jeg av til venstre og kjørte mot Viker, vestsiden av Sperillen. Kjørte forbi avkjøringene til Ringerudseter og Tosseviksetra. Tok av til venstre der det var skiltet til Vikerkoia, Vikersetra 9 km. Bompenger kr 50. Etter noen hundere meters kjøring kom røya med kyllinger spaserende over vegen. Et flott syn.
Jeg kjørte hovedvegen helt til jeg passerte et vann på venstre side, deretter en lite grustak på høyre, så parkerte jeg på venstre side etter å passert en liten bekk. Noen få meter fra grustaket. Da hadde jeg passert den blåmerket stien som går fra Vikerkoia til Svarttjernshytta. Så fulgte jeg blåmerket sti oppover lia mot Svarttjernet, 300 høydemeter opp, så ned igjen 100 meter. Deretter valgte jeg å følge stien videre til Steintjernet og til Store Stein før jeg tok kursen mot toppen. Jeg hadde lest at det skulle være sti derfra, men det fant ikke jeg. Jeg trengte det heller ikke, det var greit å gå opp lia mot toppen. Varde med bok og elgekrania. På tilbaketuren gikk jeg rett mot utløpet til Steintjernet og kom ut på myrene øst for vannet og inn på blåmerket sti. Jeg angret litt på at jeg ikke hadde gått rett opp lia herfra, men det var da ok å ha vært på Store Stein også, selv om det var en omveg.