Rendalen
Hedmark
KART 2018 - IV (ISTEREN)
(Skrevet av TERJE-S 03.11.2005)

Tur foretatt: Juli 2002.

Jeg kjørte til Åkersstrømmen og videre østover etter Fv. 217. Ved Grøndalen tok jeg av en sidevei til en parkeringsplass nord for Gravåsen. Herfra gikk det en godt merket sti nord mot Sølen. Jeg passerte et stidele til Sandbu ved Sandtjønna. Toppen av Sølen var fremdeles dekt av tåke, men det så ut som tåka holdt på å lette. På Harahøgda (1034) gikk jeg vekk fra stien og opp til trigpunktet på Harahøgda. Jeg fortsatte nordover og inn på stien igjen til jeg kom til Skardstjønna (1202) Her var det noen som hadde slått opp telt ved vannkanten. Fra Skardstjønna var det merket/vardet sti opp til toppen. Som vanlig så var det mye stein i denne høyden. Tåka var nå helt forsvunnet, og det var strålende sol. Jeg hadde startet tidlig, så jeg regnet med at jeg var først på toppen denne dagen, men like før toppen traff jeg tre stykker som var på tur ned. Det var de som teltet ved Skardstjønna, som hadde tatt en morgentur til toppen. På toppen var det en stor varde, og en kjempefin utsikt. På nordsiden var det et bratt stup cirka 5 - 600 meter rett ned til det vakre vannet i Sølenholet. Det var skikkelig nifst å sitte på kanten her og se ned. På turen ned møtte jeg mange turgåere som hadde Sølen som mål. Bortsett fra den ganske bratte oppstigningen til toppen, var dette et meget lettgått turområde. Da jeg kom tilbake til parkeringsplassen, gikk jeg oppom trigpunktet på Gravåsen (841)