Ørsta
Møre og Romsdal
KART 1219 - III (HJØRUNDFJORD)
(Skrevet av TERJE-S 03.11.2005)

Tur foretatt: Juli 2002.

Denne toppen er oppgitt til å være 1691 moh. på kartet fra Statens kartverk, men det ligger jo is på toppen, så hvis man regner med dette blir den nok høyere.

Starten på denne ruta ligger på kart 1219 II Geiranger. Jeg startet å gå fra Kjellstad, cirka to mil fra Grodås. Jeg gikk et stykke opp i Kjellstaddalen, og tok av til høyre opp Litldalen. Det var en del kronglete lavvokst bjørk som var litt vanskelig å passere. Jeg fulgte elva oppover til jeg kom til snaufjellet. Herfra gikk jeg til trigpunktet på Kvanngrønibba (1495 moh.) Her hadde jeg god utsikt mot Kviteggja. Det var sol fra skyfri himmel,så jeg gikk mot kanten mot breen av Kviteggja. Det hadde neppe vært hyggelig å gå her i tåke og dårlig vær. Jeg vet at William C. Slingsby har besteget Kviteggja. Han brukte vel neppe samme rute som jeg valgte, sannsynligvis kom han vel opp den oppsprukne breen. Oppe på toppen er det et trigpunkt, varde og en mengde spisse flate steiner som er oppsatt. Ovenfor trigpunktet er det en ganske høy snø/isbre. Jeg gikk et stykke opp her, men det ville ikke vært særlig gunstig å falle utfor. På turen tilbake forsøkte jeg å gå en snarvei ned langs Tverrelva til Kjellstaddalen, men jeg ga opp dette, da det var bratt og ulendt her.