Røyrvik
Nord-Trøndelag
KART 1925 - II (BØRGEFJELLET)
(Skrevet av TERJE-S 01.11.2005)

Tur foretatt: September 2002.

For å ta denne turen bør man også ha kart 2025 III Ranseren. Jeg kjørte til Røyrvik i Nord-Trøndelag og videre til Blåsjøen i Sverige. Jeg fortsatte videre nordover mot Stekenjokk. Ca 4 km. før grensen til Vasterbottens làn, etter å ha passert en utstyrsbu for Røde Kors parkerte jeg bilen. Jeg begynte å traske innover mot Jetnamsvatnet i lettgått terreng. Det var bra vær så jeg fikk øye på toppen av fjellet nesten med det samme jeg hadde begynt å gå. Jeg passerte grensa til Norge og valgte å gå litt ovenfor Jetnamsvatnet. Det var fint å gå, men ganske mye stein, faktisk helt til toppen. Jeg gikk mot en liten isbre på nordsiden av fjellet, og gikk ganske bratt opp til toppvarden. På returen gikk jeg ned på sørsiden. Her var det også ganske ustødig ur. Jeg fortsatte videre på stranda av Jetnamsvatnet. Her møtte jeg en stor reinsflokk som trakk seg tilbake når jeg kom. Fra toppen av Jetnamsklumpen er det ca. 27 km. til Børgefjells dronning Kvigtind som er det høyste fjellet i Grane og Hattfjelldal kommune. Fortsetter man den veien kan man trygt si at man har vandret gjennom hjertet av Børgefjell. Av transportmessige årsaker gikk jeg opp til Kvigtind fra Tomasvatn ved Majavatn.