Røros
Sør-Trøndelag
KART 1720 - II (BREKKEN)
(Skrevet av TERJE-S 30.10.2005)

Tur foretatt: Juli 2003.

Etter å ha besteget Storsylen i Tydal dagen før, var dagens mål Storviglen i Røros kommune. Jeg kjørte ned til Feragen, og parkerte ved begynnelsen på seterveien til Ljøsnåvollen. Det var ikke tillatt å kjøre bil på denne veien, så jeg begynte å traske etter veien til fots. Samtlige bekker som kom ned fra fjellet var skiltet med navn på bekken, så det var lett å orientere seg. Da jeg kom til Breibekken forlot jeg seterveien og fulgte bekken oppover helt til Vigltjønna.(1178 moh.) Det var dårlig vær og tåke i denne høyden. Fra Vigltjønna tok jeg ut kompasskursen til Kvernhustjønna, og gikk videre etter kompasset til toppen av Storviglen. Jeg passerte en godt merket sti/snøscooterløype som går fra Ljøsnåvollen og inn i Sverige. På toppen var det en stor varde. Det var piskende regn og null sikt på grunn av tåken. På returen gikk jeg ned i et steinete terreng til jeg kom til stien, og fulgte denne til Ljøsnåvollen. På høyden mot Ljøsnåvollen lettet tåka, og jeg hadde en fantastisk utsikt mot Feragen. Fra Ljøsnåvollen gikk jeg den cirka en mil lange seterveien til Feragen. Langs denne veien var det flere informasjonstavler som fortalte om hendelser før i tiden.