Tydal
Sør-Trøndelag
KART 1721 - II (ESSANDSJØEN)
(Skrevet av TERJE-S 30.10.2005)

Tur foretatt: Juli 2003.

Jeg kjørte til Stugusjøen i Tydal, og tok av en avgiftsfri vei til Nedalshytta. Det var sol fra skyfri himmel, så dette så meget lovende ut. Herfra valgte jeg å gå en godt merket sti mot Storsylen. Først gikk stien over et fjellområde, videre langs et myrområde og til den vakre Syltjønna. (1034 moh) Det var flere stideler på stien, men det var godt merket hvor de forskjellige stiene gikk. Vanligvis møter jeg ikke så mye folk på de mer ukjente kommunetoppene, men Sylan er tydeligvis et populært område. Jeg møtte både svenske og norske turgåere her. Oppe ved Syltjønna var det slått opp et telt, men det så ganske forlatt ut. Fra syltjønna var det meget bratt oppover mot toppen, men stien var godt merket. Først kom jeg til en grensevarde (Rr 155 B) Derfra var det en bratt stigning til selve toppunktet. Her var det en varde og ei bok å skrive navnet i. Oppe på toppen møtte jeg en turgåer som hadde hørt om en tannlege som hadde besteget alle 1000 meterstoppene i Norge. Jeg vet ikke hvilken primærfaktor han hadde som minimum, men det må ha vært en formidabel oppgave. På breen under toppen lå det flere reinsdyr på snøen og kjølte seg ned i det varme været. Turen tilbake gikk samme vei, men den siste halvtimen før Nedalshytta ble det væromslag, med tåke, regn og millioner av mygg. Jeg kom ned til Nedalshytta både våt og sulten, så jeg kjøpte meg en treretters middag der. Det var en meget hyggelig betjening og god service her. Neste dags turmål var Storviglen i Røros kommune.