Hemnes
Nordland
KART 2027-III (STORAKERSVATNET)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: Juli 2004.

Jeg kjørte gjennom Hattfjelldal og inn i Sverige, og videre til Umbukta i Norge. Like nord for Umbukta går det en ca. 4 mil lang anleggsvei til venstre. (gratis) Jeg passerte Storakersvatnet og Kjennvasshytta og kjørte helt opp til dammen av Grasvatnet. Der startet jeg å gå på en merket sti mot Gressvasshytta Jeg passerte et reingjerde. Det var satt opp stige på begge sider. Da jeg passerte brua på den strie Oksfjellelva tok jeg av til høyre fra den merkede stien. Jeg passerte reingjerdet enda en gang, men denne gangen krøp jeg under gjerdet. Jeg fortsatte mot Bretjønna, og tok av ryggen mot høyde 1287. Her var det så bratt at det ble bom stopp. Jeg måtte gå på skrå over noe hardpakket snø litt lenger bort og kom omsider opp litt sør for høyde 1287. Jeg fortsatte mot høyde 1353, og gikk etter ryggen opp til Oksskolten. Her var det også bratt, men ikke vanskelig. Det var noen skyer som var så lave at de la seg rundt toppen, men jeg hadde noen glimt med utsikt og registrerte at det var meget bratt nedenfor toppvarden. På returen fulgte jeg høyre side av elva som går til Bretjønna. Her møtte jeg noen små stup, og ettersom det begynte å mørkne la jeg meg til å sove. Jeg hadde ikke tatt med telt og sovepose, da jeg hadde regnet med at dette skulle være en dagstur. Jeg sov ca. 2 timer og våknet av den iskalde vinden fra breen. Jeg begynte å slå floke og da det lysnet startet jeg å gå tilbake samme vegen som jeg hadde kommet opp. På turen tilbake gikk jeg delvis på stranda ved Grasvatnet da vannet var ganske nedtappet. Fordelen med den ruta jeg valgte, er at man slipper å krysse breen. Oksskolten er det høyeste fjellet nord for Sør-Trøndelag