Folldal
Hedmark
KART 1718-I (RONDANE)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: Juni 2005.

Jeg parkerte ved brua som går til Gammelgarden. Jeg begynte å gå på grusveien som går til Bjørnhollia. Da jeg kom til stien som kom fra Straumbu, gikk jeg til høyre etter en sti merket Høgronden. Det er litt merkelig at ikke denne stien også er merket Rondslottet/Langglupdalen. Omsider kom jeg inn på stien fra Langglupdalen, og etter ei stund var det merket sti til Rondslottet. På grunn av vannføringen i Langglupbekken måtte jeg gå over bekken ca 400 meter lenger opp i bekken, enn der stien går. Fra Langglupbekken og opp til toppen var det snø. På enkelte steder var den råtten, så det var slitsomt å gå der. Etter hvert kom det inn regn og tåke, så jeg besluttet å slå opp teltet inne mot Storbotnet i ca. 1600 meters høyde. Jeg håpet på bedre vær neste dag.

Neste dag var det sol og fint vær. Jeg begynte å slite meg mot toppen i den ustabile snøen. Jeg hadde ønsket meg ski på beina. På toppen var det en stor firkantet varde, og en kjempeutsikt mot resten av Rondane. Planen var å gå videre til Vinjeronden og Storronden , men det fristet ikke ettersom det lå igjen mye snø nedover disse bratte ryggene. Så jeg fant ut at det var glupere å gå ned til Langglupdalen igjen.

Det er for tidlig å gå denne turen i Juni. På de to dagene jeg var i Rondane møtte jeg ikke et eneste menneske.