Grane
Nordland
NAMDAL TURLAG
(Skrevet av TERJE-S 28.10.2005)

Tur foretatt: August 2005.

Kvigtinden 1699 moh.

Følgende kart dekker turen:

Kart 1925 IV Svenningdal
Kart 1925 II Børgefjellet

Vi var tilsammen 17 stykker fra Namdal Turlag som kjørte til parkeringsplassen i Simskaret ved Fiplingvatn. Målet med turen var å bestige dronningen av Børgefjell, Kvigtinden. Vi startet klokka halvfire på fredags ettermiddag i 20 graders varme.Først gikk vi opp til Simskarhytta. Denne hytta er åpen for alle. Det er fire sengeplasser, masse gulvplass, ovn, gass og ved i hytta. Det er laget to fine hengebruer over de to elvene som går forbi hytta. Etter litt mat og drikke fortsatte vi opp Biseggskardet. Det mektige fjellet Biseggen var synlig hele tiden. Toppen av Kvigtind var også synlig hver gang skodda og skyene trakk seg unna. Det var enorme mengder med molt innover myrene i Biseggskardet. Jeg har sett blåbærtuver før, men her var det store molttuver, så man kunne spise molter i stående stilling. De store mengdene mygg på disse myrene var interressert i noe helt annet enn molter. Først dag gikk vi opp til Vestre Måsskardvatnet 887 moh. Vi måtte vade over elva i utløpet av vannet. Noen prøvde å komme over tørrskodd med skoene på, med blandet resultat. Vi slo opp teltene på ei fin gresslette sør for vannet. Denne flate gressletta var omkranset av store og små
steiner. Noen av jentene på turen valgte å ta seg et forfriskende kveldsbad i det kalde vannet ved solnedgang. Utpå kvelden høljet regnet ned over teltleiren.

Neste morgen hang skodda tungt nedover fjellsidene, så vi utsatte toppforsøket til klokka to på ettermiddagen. Vi var 15 stykker som startet oppstigningen ved godt mot. Til tross for at det ble både yr , regn, vind og dårlig sikt, holdt håpet om at værvarslet som lovet sol på ettermiddagen motet oppe. To av turdeltagerne hadde kjøpt fiskekort ved Majavatn Hotell, så de valgte å gå på fisketur. Vi passerte bekken som kommer ned fra fjellet og siktet oss inn mot ryggen mot Kvigtind. Oppe på ryggen kom den lovede sola, og vi hadde en fantastisk utsikt mot de østlige delene av Børgefjell. Den siste biten opp til toppen var meget bratt. Vi måtte bruke både hender og føtter aktivt. Dessverre forsvant ikke skodda fra toppen så utsikten her var dårlig. Vi skrev navnet i boka som ligger i et glass på toppvarden Det ble servert en halvliter pils på toppen. (på deling) To gps`er og en høydemåler viste 1703 moh, så Lars Monsen har nok rett i at det er en kontorbyråkrat (rotte) uten fiskelykke som har redusert høyden på Kvigtind til 1699 moh. Ved ankomst til teltleieren viste det seg at de to fiskerne våre ikke hadde fått en eneste fisk. Til tross for dette ble det et etegilde uten like på kvelden. De fleste hadde med seg en pose med Real turmat som de fylte kokende vann på, og vips så var de mest utsøkte retter ferdig. Jeg valgte samme meny som Lars Monsen hadde i de nitti dagene han var i Børgefjell, risengrynsgrøt. Men jeg har også sansen for Ingrid Espelid Hovigs utsagn "Så jukser me litt" så jeg hadde med ferdiglaget graut fra Fjordland. Neste dag gikk vi tilbake samme vei som vi kom. Turen med pauser tar 6 timer til vannet og 3 timer til toppen. Dette var en kjempeflott tur, med reale turdeltagere og to meget erfarne turledere.