Tinn
Telemark
Første fylkestoppen min
(Skrevet av viam 22.03.2010)

Tur foretatt: August 2009.

Som mål for sommerferien hadde jeg satt meg å bestige Gaustatoppen. Jeg er jo tross alt født i Telemark, selv om jeg ikke bor der nå. Så jeg mente det var på høy tid å ta turen til høyeste fjell i fylket. Da ferien nærmet seg slutten begynte jeg å få dårlig tid. Så siste torsdag i ferien når jeg våknet til fint vær pakket jeg sekken, tok med schæferen til foreldrene og satte meg i bilen.

Det ble to og ½ time på veier som ikke akkurat kan kalles for en autostrada, men fram kom vi. I 1 tiden begynte vi å gå oppover. Vi tuslet i et rolig og behagelig tempo ( for min del, bikkja ville nok helst hatt mer tempo ) siden formen ikke er noe å skryte av. Da vi begynte ut på eggen likte ikke Gimli (hunden) seg særlig godt lenger, det ble litt piping og den store schæferen var ikke så tøff lenger. Siden det ikke ble lettere og lettere å gå valgte jeg å sette han igjen. Var spent på hvordan det skulle fungere da det er første gang han i hele sitt liv har blitt satt igjen slik. La igjen sekken min så han skulle skjønne at jeg kom tilbake. Eksemplarisk var han på den plassen og ventet i 20-30 min.

Jeg fortsatte og siden jeg er helt uerfaren med egger og litt klatring, fikk jeg nok med meg selv ut på eggen der. Ikke det at det var noe avansert eller skummel, men uvant, så jeg tok det rolig og forsiktig. Da jeg kom til toppen ble jeg ønsket ”welcome” av to stk som stod der, vi utvekslet noen ord på engelsk før det kom en person til og vi skjønte at vi alle snakket norsk 

Utsikten var utrolig god på toppen, siden himmelen nesten var skyfri. Men så veldig lang tid tok jeg meg ikke til å nyte den, siden jeg hadde turkameraten ventende litt lenger nede. Etter jeg hadde plukket med meg han kjøpte vi oss vaffel og new energi + drikke på toppen. Gimli fikk vaffelen mens jeg sjokoladen, god fordeling syns jeg. Benyttet meg av å kjøpe litt kosemat, selv om jeg innerst inne er litt skeptisk til slike hytter midt oppe på fjellet. Ikke mye jeg får gjort med det likevel, så da er det vel bare å utnytte det…

Ned igjen gikk det fort siden bikkja skjønte vi var på vei hjem. Han elsker å på tur, men elsker ennå mer å vite at man er på vei hjem igjen etter turen. Hjemover var det to slitne skapninger i bilen, så vi måtte ha litt sovetid på veien hjem, siden jeg fikk svi for at jeg ikke hadde spist noe særlig på turen.

Turen ga mersmak til flere toppturer, men hva som blir neste er ikke godt å si, men har en drøm om å komme meg til Jotunheimen en dag. Så det er vel bare å legge seg i hardtrening