Voss
Hordaland
Flott skitopp!
(Skrevet av Anneli 09.02.2010)

Tur foretatt: Februar 2010.

Hadde lest rapporten til peb og syntes han hadde valgt en fin rute opp til toppen vinterstid. Kjørte fra Voss og svingte av mot Granvin like etter sentrum. Etter noen kilometer til venstre mot Mjølfjell. Rart å kjøre denne veien - riktig svingete, smal og islagt. Og de fleste som har tilbrakt ungdomsårene i Bergen, har et forhold til Mjølfjell. Så også jeg, men har tidligere bare kjørt hit med tog. Kjørte vel 23 km innover. Et stykke etter Reimegrend kommer man til Voll. Her gjelder det å ha øynene åpne og finne første lille parkeringsplass på venstre side. 30 kr i avgift. Her starter turen.

16 minus grader da jeg startet i dag, noe som er rimelig kaldt for Vestlandet å være. Jeg tuslet ned den lille bakken mot togskinnene, passerte forsiktig og gikk videre ned bakken til broen som krysser elven. Ikke snakk om noen særlig innfart før stigningen begynner her. 4,8 km i luftlinje til toppen og vel 1000 m stigning. På med fellene, folkens! For min del var det flaks at det var tråkket spor langs fjelltungen opp til varden på 1000 m. Denne stigningen er den tyngste - bratt, mye løssnø og trær overalt. Ikke nødvendig å forsere den lille grønne broen, for det går tråkk over elven ltt lenger oppe. Videre var det knapt snø, bare et lite islag med et par cm løssnø på toppen, mye stein og tuster. Supert for tråkkingen oppover, men litt kinkig og hardt å forsere nedover. Mulig det sier mer om mine ferdigheter enn om føret...

Ruten opp gir seg selv. Det er bare å følge ryggen og holde utkikk etter de vardene som finnes. Toppen ses verken fra veien eller på turen oppover. 900 m fra toppen kommer det overraskende til syne en stor forvarde, og like etter ser man også toppunktet. Strålende sol og fantastisk utsikt, men vinden blåste kaldt. Putlet meg raskt ned igjen samme vei :) Brukte vel 5 t inkludert to pauser.