Hole
Buskerud
Sykkeltur i engere strøk
(Skrevet av mob 02.08.2005)

Tur foretatt: August 2005.

Var innstilt på å la fjellstøvlene hvile etter sommerferiens fine toppturer og finne fram sykkelen. Leste her på wwv at toppene i Asker, Hole og Bærum så ut til å være gode sykkelalternativ fra Oslo. For å komme til Asker var utgangspunktet rett ved kongefamiliens Skaugum og Bærum og Hole hadde utgangspunkt i Lommedalen der alles kjære Ari bor.

Så dyttet sykkelen i stasjonsvogna og kjørte E18 mot Asker. Svingte av der og fulgte veien gjennom Asker til det var skiltet mot Sem Hovedgård. Kjørte så forbi Semsvatnet og helt opp til Solli p.plass. Så ut som om sykkelutgangspunktet var best derfra. Det var det også. Syklet rundt Sandungen og rett til den gamle militærinstallasjonen på toppen. Tuslet så bort de siste metrene til utsiktspunktet/toppen. Fin utsikt over det meste rundt Oslofjorden.

Gikk fort ned igjen. Måtte bare passe på å ikke kjøre ned all sauen som lå i veien i hytt og vær. Brukte ca 1,5 time på turen.

Topp 2 - Mørkreiåsen i Hole
Så bar det innom en bensinstasjon for en pølse og baguett som niste og kjørte så mot Sollihøgda og svingte av til Bærums Verk og Lommedalen. Kjørte nesten så langt jeg fikk lov. Valgte å parkere ved By og ikke Tobonn, da det var kortest å sykle derfra.

God sykkelvei og godt skiltet helt til Kampesetra. 12,5 km inn dit. Så måtte det gåes de siste 150 høydemetrene. I følge kartet skulle det gå en sti nesten rett til topps, men den fant jeg ikke før på hjemveien... Jeg fulgte skiforeningens merking og stier rundt gjerdet på setra/gården (bodde folk der)og tok av på det jeg trodde det var stien mot topps.

Men viste seg at den stien kun gikk til hogstfeltet. Så måtte ut i litt myrterreng, bratt gjennom hogstfeltet og videre opp i skogen. Skremte bl.a. opp en spenstig rådyrbukk på vei opp. Ingen bred topp heldigvis, så fant Mørkreiåsens høyeste punkt ganske greit. Hadde nok vært en kommunetoppsamler der før, for det var satt opp en liten varde med ca 2 steiner. Hadde fin utsikt nord og vestover. Skog sør og øst.

Så gikk jeg ned igjen og da kom jeg tilfeldigvis på en sti som førte til ei lita tømmerkoie ca 30 høydemeter fra toppen. Stien fra koia til setra var markert på kartet (Norgesglasset) og derfra gikk stien ned til oversiden av Kampesetra. Så neste toppsamler bør når han/hun starter på motsatt side av gården følge skiltet i retning Sørkedalen og ta av etter ca 20 meter en liten sti til venstre. Da går det lett opp til koia rett nedenfor toppen.

Så mot topp 3 - Bærum. Syklet da noen få hundre meter tilbake igjen fra Kampesetra og svingte av første vei til venstre. I følge kartet måtte jeg slite meg oppover nærmere et par hundre meter på sykkel før jeg kunne sette fra meg sykkelen og forhåpentligvis velge en slak vei opp gjennom skogen.

Jeg valgte rett taktikk. Passerte ei hytte rett før veien høyeste punkt og syklet et lite stykke til. Jeg håpet å unngå de bratteste sidene i skogen og kanskje finne en umerket sti opp lia.

Jeg så gjorde. Dvs. fant noe som må ha vært en skogsmaskinvei til et hogstfelt. Gikk greit å følge den til hogstfeltet. Krysset hogstfeltet og møtte etter noen få meter på stien som hadde gått fra Kampesetra og gikk videre til Sørkedalen. Jeg fulgte den et par hundre meter til det så ut som om toppunktet på høyden måtte være nær. Jeg tok så av til venstre mot toppen av høyden (ble opphengt i en bunke modne molter og blåbær noen minutter) og på høydedraget gikk jeg på en ny sti som tydeligvis fulgte toppen av åsen. Jeg så tydelig at det nå gikk nedover på andre siden. Så gikk jeg denne stien i skogen på høydedraget noen hundre meter i begge retninger og fant ingen bedre toppmerking enn Dag, Frode og Petter fant på sin tur. Tror faktisk jeg kjente igjen toppsteinen fra bildet deres også.

Fant så samme vei ned igjen og råsyklet ned til bilen i Lommedalen igjen. Så drøye 6 timer fra jeg startet mot Hagahogget var 3 kommunetopper på sykkel unnagjort! God og sliten ettersom sykkeltrening hadde vært totalt fraværende denne sommeren. Var jaggu på tide å komme seg ut på sykkel i marka.