Gausdal
Oppland
Langtur i Gausdal Vestfjell
(Skrevet av mob 17.07.2005)

Tur foretatt: Juli 2005.

Dagens plan var Kvitskartind og Torfinnsegga i Jotunheimen, men når vi ikke engang kunne se Bitihorn så valgte vi å snu og ta en kommunetopp i stedet.

Så da kjørte vi litt sørover til Heggenes og mot Yddin, helt til vi parkerte ved DNT-hytta Storeskag. Herfra så vi over myrene mot Langsuene. Dvs. ser kun Søre Langsua derfra fant vi ut. Vi valgte å følge T-ruta fra Storeskag mot Halldorbu over den enorme myra. Når vi kom til Bollhaug gikk det en sti til Plankebu. Her tok vi matpakka inne i den åpne bua. Været var helt greit, overskyet men litt vind, så greiest i bua. Fra plankebua fulgte vi en sti videre rundt Søre Langsua og kom inn på T-stien som gikk mellom Søre og Nordre Langsua etterhvert.

Så endelig kom Nordre Langsua til syne. Bratt opp den siste lia, men lett å komme seg opp ved siden av bekken. På toppen var det en stor varde og en fantastisk utsikt som nesten gjorde den lange turen verdt. For det var langt og lenger enn langt... Så Jotunheimen, Rondane og tror også jeg skimtet Dovrefjell langt i det fjerne. Toppene så vi ikke riktignok i Jotunheimen.

Vi hadde brukt ca 4,5 timer inn, så vi håpet på en kortere vei tilbake. Så tilbake gikk vi dalen på motsatt side av Søre Langsua. Her var det ikke noen stier, men gikk stort sett greit å gå. En del myr og kratt helt til vi kom ned i dalen. Da fant vi en sti langs elva som førte opp til setra nær Plankebu. Vi fulgte så en sti over myra og til Storeskag igjen. Smakte godt med øl og grillmat ved hytta etter denne 8-timers turen.

Tror jeg vil anbefale denne som en skitopp i stedet.