Rindal
Møre og Romsdal
Trollhetta
(Skrevet av Eva 31.08.2009)

Tur foretatt: September 2008.

Lørdag 6.september 2008, etter å ha overnattet på Berkåk, startet vi opp bilen og svingte av hovedveien mot Orkdal. Etter ca 20 km så vi avkjørselen til Jøldalshytta.

Mange biler sto allerede på parkeringsplassen ca 7-8 km før hytta.
Veien videre var så som så å sykle, men vi kom velberget fram til turisthytta og videre dit den T-merka stien mot Trollhetta tok av.
Stien gikk først over en stor myr hvor det var gjørmete og vått, men snart kom vi til tørt land og motbakker. Der landskapet senere flatet ut, var stien stein på stein så langt øyet rakk.
Da vi nådde vannet før oppstigningen til første toppen, var det på tide med matpause.
Stien oppover herfra var grei, steinene var flatere og mange svaberg gjorde det lett å gå.
Fra første toppen måtte vi ca 60 høydemeter ned, før vi kunne starte klyvingen opp til topp nr. 2. Herfra bar det på nytt nedover - ca 120 høydemeter, og deretter på brukbar sti opp og fram til varden. Ca 4 timer etter at vi tok syklene ned fra bilen, kunne vi nyte solskinnet og utsikten fra toppen. Tilbaketuren gikk noe raskere. All honnør til turistforeningen for godt merket sti hele veien!
Torgeir var med på turen.