Sirdal
Vest-Agder
Mil etter mil - og det er laaangt å gå.
(Skrevet av snilen 28.06.2005)

Tur foretatt: Juni 2005.

Startet turen ved Ådneram øverst i Sirdal, og startet med å gå inn til Storevannhytta. Det var fristende å kjøre forbi en åpen bom, men jeg tok ikke sjansen og parkerte bilen her. Først langt og flatt langs bilvei, deretter T-merket sti inn til Storevannshytta, der jeg ble over til neste dag. Neste morgen gikk turen videre opp mot toppen. Jeg gikk nord for Rjuvåni, men krysset denne rett før et stort vann. Derfra gikk jeg syd for dette vannet og ett vann til, før jeg begynte videre vandring oppover mot toppen. Her må man følge med på kart og terreng, mange morsomme skrenter på kryss og tvers. Fin utsikt i alle retninger fra toppen. Ned igjen gikk jeg en lutt sydligere rute, som kom frem på den nedlagte T-stien et stykke sør for Rjuvåni, slik at jeg slapp vading. Denne toppen er det langt å gå til uansett retning. Andre ruter er å gå opp til Bossbu fra Setesdal, men dette krever vading av en større elv. Samme problem får man om man velger å gå vestsiden av Roskreppfjorden fra demningen og nordover. Med denne vannføringen som var der, ble dette uaktuelle ruter. 4 timer Ådneram-Storevatn, 3 timer Storevatn-toppen, 5 timer og ett kvarfter fra toppen til Ådneram, men da lukta det svidd av fjellskoa ! Vil ikke anbefale denne toppen som dagstur, det blir en lang dag. Kanskje ikke så rart at denne toppen er den siste fylkestoppen i Sørnorge som beskrives her.