Horten
Vestfold
ER RÅTTISTUBBEN TOPPUNKTET?
(Skrevet av TERJE-S 20.07.2009)

Tur foretatt: Juli 2009.

Jeg hadde god tid i Horten og hadde satt av ettermiddagen til bestigning av Kjerranåsen. Jeg startet vandringen fra Grøtås i nabokommunen Re.
Etter å ha vandret langs vakre stier, bugnende kornåkre og rolige veier kom jeg til det egentlige startstedet som var Kjettorpveien skiltet med nr 109-111-135. Jeg gikk etter denne veien til jeg passerte et hus med flere geiter på gården. Jeg fortsatte, og like før et gult hus gikk det en fin brei sti til et toppunkt på et bergparti. Men jeg var på jakt etter det høyeste punktet, og i følge GPSen var det høyeste punktet en råttistubbe med streng på koordinatene 6586319 - 576470. Det var tett kratt og skog på hele åsen, men jeg fortsatte jakten på TOTkassen. (Tønsberg og omegns turistforening) Denne fant jeg på en idyllisk åpning i skogen, på koordinatene 6586256 - 576495. Jeg brukte ca to timer på toppen, så jeg klarer nok ikke Vestfold rundt på 24 timer.

Siden Snilen bor i Horten valgte jeg å ringe Snilen. Da JOSO ringte Snilen i fjor var han i Kina, men da han svarte meg var han en tur over fjorden i Østfold. Jeg avtalte å møte han neste morgen. Etter to speilegg med tilbehør kom Snilen med et turforslag. Jeg hadde vært på tur med han til det høyeste fjellet i Namsos (Hemnafjellet). I og med at jeg hadde besteget Kjerranåsen, foreslo han Røverstien på Løvøya i Horten. Denne stien er absolutt ikke for folk med høydeskrekk. Stien starter ganske rolig, men ender i bratte skrenter, med balansering langs smale bergsprekker med tretti meter stup rett i sjøen under. Det var ikke mye å få feste for fingrene i. På en plass kunne du velge om du ville ut på kanten eller åle deg gjennom en trang hule. Fjellene på Vestlandet blir pinglete i forhold til dette. Denne stien er av naturlige årsaker ikke merket.
Snilen lovet meg at han skulle møte opp på årsmøtet i turlaget i Horten, og foreslå at det blir merket og ryddet litt på toppen av Kjerranåsen slik at det blir litt lettere å finne toppunktet.