Gulen
Sogn og Fjordane
Expedition Stølsheimen
(Skrevet av NilsOS 19.07.2009)

Tur foretatt: Juli 2009.

RUNDERABBEN
Etter å ha fulgt med på yr.no og deres melding om mye regn hele uka med sansynlighet grønn for vårt fjellområde klappet vi PCen sammen og lot yr være yr. Vi forlot BC Oslo fikk kjøp litt proviant av noen lokale skjerpaer i Gudvangen før vi etablerte ABC camp (Parkerte) på Bjergane anleggsvei ved Vikafjell. Da vi ikke akkurat hadde slitt oss ut mellom BC og ABC camp hadde vi krefter igjen til å gå inn til camp 1. Selshamar TH på kvelden. Fin start på aklimatiseringen. Dag to gikk vi til camp 2 Åsedalen TH og siden vi fremdeles ikke merket særlig til høyden og dagen enda var ung besluttet vi å fortsette videre til camp 3 Solrenningen TH. Nå viste det seg at alle kotene vi hadde krysset faktisk ikke var oppover og at vi nå var på en lavere høyde en camp 1!? Her var det noe som ikke stemte. Vi fant da ut at vi fikk leve etter høydetreningsprinsippet climb high sleep low. Den karakteristiske fanen av skyer viste seg nå langs fjellene noe som indikerte dårligere vær med regn. For å komme dette i forkjøpet stod vi tidlig opp (ca kl 9) for å sette inn toppstøtet mot Runderabben. Det viste seg at høydetaktikken virket for kroppen fungerte greit under hele oppstigningen hvor vi forlot T-merket sti mot Norddalshytten like syd øst for toppen. Vid utsikt spesielt nordover der Fresvikbreen, Josten, Ålfotbreen, Blægja og Lifjell i Hyllestad var godt synlige. Litt mere skyer mot syd. Ikke bra å være i slik høyde for lenge med bar hud for fotografering så vi sørget for å smøre den inn med solkrem. Vi returnerte så vestover ned på T merket sti igjen på ryggen like nordvest for Åsabotnen og ankom camp 4 Nordalshytten uten bruk av oksygen. Men vi kjente nå at høyden hadde tatt på særlig lårene måtte strekkes litt før middag. Etter en kort natt (alt er relativt) fortsatte vi dagen etter til Vardadalshytten TH.

PKT PÅ ÅRDALSRYGGEN
Forlot Vardadalsytten om morgenen. Tok av T-stien mot Stordalen i Nordenden av vatnet Insta Viki dreide rett nord og fulgte syd øst ryggen mot toppen 1100m merket på Årdalsryggen. Nå fikk vi lave tåkeskyer så det var greit at GPSen var med for å finne punktet litt nede på ryggen med noen flate steiner satt på høykant til varde. Fortsatte deretter videre vestover og kom tilbake på T merket sti igjen i sydenden av austre Fjellvatnet. Overnattet på Stordal Fjellstue.

SVADFJELLET.
Fra Stordal fjellstue gikk det T meket sti vestover mot Kringla. Ved Vågsetstølen tok vi av fra T stien og fortsatte over dam (bygd av tre!) ved sydenden av Holmevatnet. Deretter siktet vi mot sydeggen på Svadfjellet som førte oss til topps hvor det var god utsikt selv rett til havs. Mange hadde skrevet seg i toppboka her (Fjelltrimpost). Herfra tenkte vi å holde høyden syd for Svartebetnene ut mot nordsiden av Blåfjellvatnet, men fant en godt vardet rute som vi trodde ville være raskest ned til Kringla (Lokalkjente vet normalt best...) Den viste seg å ende mellom de to vatna i dalen like nord for Sæterstølen. Herfra var det ingen sti ned til Sæterstølen og lite tydelig sti i kronglete tereng tilbake mot Skitdalen. Fra de to hyttene i Skitdalsbotnen rett sydøst for toppen Leina var det god sti ned til Kringla. Deretter ble det offentlig transport via Sognefjorden tilbake til bilen. Et bedre løypevalg ville nok vært å forholdt seg til opprinnelig plan å holde høyden vestover fra toppen. Litt merkelig denne gode vardingen som ender i intet nord for Sæterstølen.
Motto: Ikke legg alle beslutninger i yr's hender vi hadde flott vær og regn bare 1,5 dag. Knalltørt i Stølsheimen og flot å gå etter lengre tids tørke tidligere i Juli.