Narvik
Nordland
Basecamp Narvik - Tåka ødela for utsikten...
(Skrevet av Uglefisk 24.05.2009)

Tur foretatt: Mai 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

23.05.09
Med utgangspunkt Narvik kjørte vi sørover til Skjomdalen. Fra Skjombrua på E6 er det litt over 30km til avkjøring Norddal kraftverk. Innover Norddalen var veien åpen kun 12,2 km. Resten av strekningen til demningen (6,8km) var ennå blokkert av snø. Det ble dermed en uventet strekning på beina før skituren startet. Ved kraftverket i Vuostagorzi tok vi skiene på og gikk i østlig retning. Fulgte dalen langs elva Sattojohka og opp til brekanten på ca.1000moh. Storsteinshytta på 994 ligger like i nærheten. På Storsteinbreen gikk vi en stor S-sving for å treffe det flateste partiet på breen. GPS kurs var nødvendig i tåkehavet. Oppe ved selve toppområdet på fjellet så vi at noen hadde gått en alternativ rute i forhold til den beskrivelsen vi hadde. Vi fulgte denne og syntes det var et godt valg. Den ruta gikk rett mot fjellsiden under toppen.. Satt fra oss skiene og gikk bratt opp til varden. Som overskriften antyder fikk vi ingen utsikt. Tok oss en matbit før vi returnerte.
Ned gikk det rasende fort. Først på rompa ned til skiene, deretter på ski nedover breen med flott skiføre. Vi var heldige med at tåka lettet en stund og dermed fikk vi se landskapet rundt oss. Utrolig flott.!!
Vi brukte litt over 5 timer opp hvorav 2 timer på bilveien inn til kraftverket. Totalt ble dette en tur på nesten 9 timer tur/retur inkludert en time pause på toppen.
Vi gikk totalt 31km og 1530 høydemeter.