Ål
Buskerud
Påsketopp på vei til Hallingdalen
(Skrevet av mob 12.04.2009)

Tur foretatt: April 2009.

For årets lille hytte-til-hytte tur, valgte vi å gå mot Hallingdalen for bl.a å besøke venner på gården i Leveld (Ål). Man kan jo ikke ha venner uten å ha besteget deres kommunetopp, så da la vi like godt ruta oppom.

Kath og jeg kjørte fra Valdres ned mot Borlaug, men opp igjen rv 52 mot Hemsedal/Gol før vårlukta rev for mye i nesa til Kath. (Det var tett før det ble stavkirkebesøk og rorbu ved Sognefjorden i stedet gitt, for skiværet var ikke altfor lovende). Ved Bjøberg parkerte vi bilen. Det var sol innimellom snøbygene og værmeldingen var lovende utover dagen, så vi labba i vei.

I starten fulgte vi sommerløypa mot Bjordalsbu. Ingen skiløype nå, men det var en enslig skiløper foran oss som hadde laget spor for oss oppover dalen. Ved stiskillet Bjordalsbu/Iungsdalshytta gikk vi midt mellom - altså rett fram i retning Raubergnuten. Sikten var nå stort sett fin og skiføret med litt nysnø oppå skaren gjorde det knallfint å gå. Vinden i mot hele veien til topps gjorde imidlertid at vi måtte jobbe litt for denne toppen også.

Ca 4,5 timer etter start sto vi ved den store varden på toppen. Her var imidlertid vinden så sterk at oppholdet ble kort og vi kom oss fort ned på andre siden. Vi dro rett ned i retning løypa mellom Iungsdalshytta og Bjordalsbu. Her nede ved vannene på ca 1500 meter var vinden helt borte og ettermiddagssola god og varm. Nøt siste rest av matpakka før vi skle ned den drøye mila mot den betjente Iungsdalshytta. Her rakk vi akkurat en kald øl før dagens 3-retter ble servert med en god Chablis til. Fin måte å feire at man var ferdig med alle Buskerud sine topper. Vi brukte ca 7 timer totalt til Iungsdalshytta.

Dagen etter gikk vi en hatetur med nærmere 3 mil fra Iungsdalshytta til Rødungstølen ved Bergsjø. Jeg slet med ryggen og Kath med fete gnagsår, været var grått og skiføret trått. Men vi kom da fram til slutt der Vanja og Gunhild hentet oss fra fjellet og til god forpleining til gards.

PS! Et tips for denne toppen vil være å overnatte på selvbetjente Bjordalsbu (nær toppen) for så å skli ned igjen sommerløypa til Bjøberg dagen etter.