Søndre Land
Oppland
Fint utsiktspunkt i skauen
(Skrevet av mob 25.05.2005)

Tur foretatt: Mai 2005.

Var på kundebesøk i Søndre Land og fant ut at denne toppen burde tas etter utført oppdrag.

Fikk kart og rutebeskrivelse av kultursjefen i lunsjen. Viste seg at de hadde laget et lite hefte der man hadde plukket ut og merket diverse steder som folk kunne finne fram til i kommunen. Store Skjellinghovde var nr 9 på denne lista.

Så kjørte nordover fra Hov til Bruflat og over brua. Et lite stykke etter brua svinger du av til høyre i første kryss - 10m senere ser du bompengeveien til venstre. La 45,- i konvulutten og kjørte til fjells.

Det var egentlig enkelt å finne fram. Man skulle bare følge denne veien som var merket til Begnadalen ca 15-16 km til du så et skilt til høyre med Skjellinghovde. Problemet var selvfølgelig at jeg ikke hørte godt nok etter hva kultursjefen så og skeinte til høyre mot Källingen. Rotet lenge rundt der og prøvegikk også mot en ås før jeg oppdaget at det måtte være feil. Soset bort en time der...

Men back to the road. Etter å ha svingt av mot Store Skjellinghovde fulgte jeg veien nesten til endes - ved en merket P-plass. Parkerte og gikk kjerreveien nesten helt fram til seteren (5 min). Der så jeg Søndre Land hadde merket med gult til høyre. Der gikk det en fin sti helt til topps.

På toppen sto det et branntårn. Opp der bar det selvfølgelig opp for å nyte utsikten både til Hallingskarvet og Jotunheimen. Var litt grått i Jotunheimen akkurat da, men utsikten herfra kan uansett anbefales.

Kan også nevne at området ved Skjellinghovde er et fredet skogsområde. Bl.a. mye fugl å se både langs veien og turen.

Gåturen var fort gjort. Tok vel ikke stort mer enn en halvtime til sammen. Det var bra, for det tok ikke lang tid før en regnskur kom når jeg var på plass i bilen igjen.