Sandnes
Rogaland
Bynuten
(Skrevet av idasol 10.03.2009)

Tur foretatt: September 2008.

Ut på tur aldri sur. Evt, veldig sur ikke tur. Jeg dro meg opp av senga halv elleve. Jeg skulle være hos June tolv. Det var direkte vondt å sto opp idag. Jeg ringte June for å høre om vi skulle ha med tau og fiskestang. Hun hørtes også trøtt ut. Vi ble enige om at dette kom til å bli en søndagstur i ordets rette forstand.
Oppakning i 12 L sekk:
Vindtett jakke
Matpakke
Vann
(kart)

Dagstur. På nettet hadde vi lest at en barnefamilie brukte 4-5 timer på denne turen.

Ikke direkte optimistiske staret vi på turen. Vi fikk se kuer i et ekte lite stykke Norge og humøret sprengte på selv om vi kjente kroppene våre ikke enda fungerte helt.

Det var en enkel tur opp. Selv om vi kutta omveien rundt fjellet og klatret opp den ene bratt siden i stedet. Vi har jo kart, hvorfor i all verden skal vi gå omveier da? Det viste seg at vi ikke brukte noe særlig lengre tid på å klatre opp enn det vi antagelig hadde brukt på å gå rundt. De som så oss kan ikke ha trodd vi har riktig kloke.

Med all denne spenningen fra klatningen kjente jeg at kroppen våkna og begynte å virke som den skulle. Vi tok en pause på toppen og konstanterte at vi er alt for lite ute. Vi var alt for urutinerte til å ha med noe varmt å drikke. Dermed bestemte vi oss for å gå på spinneriet i Oltedal å drikke kakao når vi kom ned igjen.

Vi ville gå en annen vei tilbake. Og vi gikk litt vekk fra sti der vi kunne. Det var veldig idyllisk. På turen hjem drømte vi om hvor vi kunne sette telt og mat. Vi begynte å bli ganske sultene og når vi runda den femte timen med gåing (og snart var framme ved bilen)