Rennesøy
Rogaland
Med bil fra Bergen til Stavanger
(Skrevet av Sea 26.10.2008)

Tur foretatt: Oktober 2008.

12.10.2008
Jobb i Stavanger medførte en mulighet for å plukke noen kommunetopper langs E39 sørover.

KLAUV
Etter ferjer og bomveger langs E39 svingte jeg inn Rv47 mot Haugesund. Så til høyre mot Kvalvåg og en p-plass på andre siden av vegen hvor stien starter. Parkerte her og løp raskt oppover på fin sti til toppen, med liten varde. Fin utsikt fra lav topp.

DYRAFJELLET
Deretter tilbake til Rv47 og ned til Haugesund, og E134 østover. Skulle egentlig vært ute på Karmøy, men tiden ... Tok av mot Røksund og kjørte litt for langt, men med GPS'en fant jeg en stikkveg (forbudt for gjennomkjøring) som jeg fulgte oppover. Parkerte på en plass nedenfor noen hus (ved et vrak av en Willy's jeep). Over et gjerde og en myr og begge toppene ble tatt. Sørligste topp viste ca 1 m høyere enn den nordlige med mobilmasta på min GPS. Skræmte opp en tiur mellom alle einene på veg tilbake.
Liker ikke disse toppene i boligstrøk, men de må jo tas ...

BOKNAFJELLET
Så bar det videre ut til E39 igjen og sørover mot Bokn kommune. Fine bruer og veger over Bokn forbi Kårstø. Masta på Boknfjellet ses fra alle retninger. Kjørte forbi sentrum og svingte inn ved skiltet til kirka. Opp til starten på vegen, som er skiltet med "kun for firehjulstrekk". Siden jeg hadde liten tid og firehjulstrekk, ble det bare å kjøre opp. Stor varde og stor telemast på toppen, med flott utsikt til Haugesund, Karmøy, Kårstø m.m.

HODNAFJELLET
Før ferja til Rennesøy, møtte jeg køa langt før ferjeleiet. Dette kom til å ta tid, tenkte jeg, men det gikk faktisk ganske fort. Utrolig hva disse ferjene svelger av biler. For første gang på Rennesøy, med sitt flotte kulturlandskap. Kjørte av mot Roaldstad og Hodne. Parkerte ved starten på turstien, da jeg ikke hadde lyst til å kjøre inn til storbonden på Hodne. Fulgte stien oppover, men etterhvert svingte den for mye nordover og jeg ville mot toppen. Ergo gikk jeg rett mot toppen, gjennom utrolig vått terreng, over høy steinmur, tett granskog og nytt gjerde. Tror ikke jeg tjente så mye på dette valget ... Fin topp og utsikt i skumringen. Returen gikk ned over jordet til storbonden, som jeg ikke traff og opp langs vegen tilbake til bilen.

SIGNALHAUGEN
Kom gjennom fastlandsforbindelsen fra Rennesøy (hvor det faktisk ikke er noen bomavgift lenger!) og svingte til høyre rett etterpå. Nå var det mørkt, men satset på å ta Signalhaugen før jeg ga meg. På med GPS for å finne vegen fra nord. Dette viste seg å være en privat traktorveg, men traff bonden ute og etter å ha fortalt mitt ærend fikk jeg lov til å kjøre opp. Denne vegen går nesten helt til topps. På med hodelykt og med GPS peilet jeg meg inn på topp-punktet ved gjerdet.
Så var det bare å finne seg et hotell i Stavanger med en kald en ...