Oppdal
Sør-Trøndelag
Over skyene
(Skrevet av obe 09.09.2008)

Tur foretatt: September 2008.

Var litt usikker på om jeg skulle ta den lange turen da værmeldingene ikke var av aller beste sort. Da de kvelden før iallefall ikke meldte nedbør lenger bestemte jeg meg for å prøve!

Reiste fra hytta mi i Rondane 07:30 og kjørte mot toppen sørfra, inn i Skamsdalen til veis ende (bomvei). Her var det opparbeidet en p-plass og det sto allerede mange biler her.

Tåka hang godt nedover fjellsidene, men nå begynte jeg å se en lysning her og der. Turen startet over ei solid bru, og deretter var det å følge t-merket sti nordover noen kilometer til jeg kom en kilometer forbi Leirsjøen. Underveis mens jeg gikk oppover hadde tåka lettet litt og sola stakk også frem med jevne mellomrom.
Her var det et greit kryssingssted over elva, og dermed var det nye 4,5 kilometer nordover på god sti. Der hvor stien svinger østover mot Åmotdalshytta fortsatte jeg rett frem og opp på ryggen ved punkt 1547. Her kom jeg rett inn i tåka og dermed var det å finne en fin trace med gps'en.
50 høydemeter nedenfor toppen lysnet det og plutselig var jeg oppe i sola og kunne nyte niste og utsikt mot Snøhettatoppen som også stakk seg frem:o) Det ble faktisk så godt at det gikk fint å sitte i bar overkropp!

Var nok her oppe en drøy time før jeg dukket ned i tåka igjen og tok samme vei tilbake.
Ca 4,5 timer til topps, litt mindre ned igjen. Lang tur, men svært lettgått terreng og kilometerene går unna når det er såpass god sti.