Ringsaker
Hedmark
Kveldstur på Tuva og Himmelkampen pluss tre til
(Skrevet av ohsommer 27.08.2008)

Tur foretatt: August 2008.

Jeg måtte bare ut tur etter jobben til tross for at det var litt utrygt med været. Har vært på Brøttum sykehjem og reiste deretter til Brumunddal ... Måtte spørre hvor veien til Brumund sag går; fant den og kjørte opp til en betjent bom; koster 75 kr. Kjøpte med det samme et kart for 30 kr. Det ble til stor hjelp. Kjørte så ca 23 km og tok av til høyre retning Øyungen. Ved hyttefeltet der kjørte jeg så langt opp som mulig. Der var det parkeringsmulighet og et lite skilt som viste stien til Rondanestien. Måtte lete litt inntil jeg fant den riktige sti; en vei ender ved en bekk og fortsetter bare som skiløypa. Man bør ikke krysse bekken og ta en liten sti som går i noen avstand, men parallelt med bekken nordover inntil den møter Rondanestien sørenden av Øyungen vannet. Der er det en del hytter. Så følger jeg Rondanstien opp til Danseren og så forbi Jomfrua - måtte bare opp der også. Rondanestien fører opp til en liten "pass". Der tok jeg av og gikk rett på Tuva. Etter litt mindre enn 2 timers rask gange var jeg på toppen med en varde og en ski på. Fin utsikt også på skyer som så regntunge ut. Gikk så ned mot øst rett på Himmelkampen - over en del myr, men prøvde for første gang å gå hele turen med gummistøfler og to par tykke sokker på. Fjellstøvlene hadde jeg som reserve i sekken. Det gikk over all forventing bra og har vært veldig nyttig fordi jeg ville ha fylt fjellstøvlene flere ganger med vann.
På Himmelkampen ble det tåkede, fant stanger i en liten steinhaug, men det er ikek det høyeste punktet. Gikk på toppområdet rundt for å være sikker på at jeg har vært på det høyste punktet. Ved turen ned kom jeg på en liten sti som jeg krysset tidligere. Den følgte jeg videre sørover og kom da opp på Svartkampen med en liten gapahuk rett nord for toppen. Så var det allerede for mørkt for å gå til den 3. kommunetoppen i område: Kroksjøkampen. Det skal jeg ta en annen gang på dagtid. Det begynte å regne så lett; rett før jeg kom til bilen kom det et skikkelig regnskur.
Da klarte jeg i hvert fall fem topper på 3.5 timer, to av dem kommunetopper.