Gratangen
Troms
En fantastisk fin natur på Læigassletta.
(Skrevet av Ketil 10.08.2008)

Tur foretatt: August 2008. Andre på toppen: Raymond

Vi tok turen til Læigastind den 10. august 2008.

Etter å ha forhørt oss med en lokalkjent, bestemte vi oss for å gå opp fra Kvernmo. To andre alternativer var fra Vassdalen og fra Gratangseidet hvor "pålert" har gått. De to sistnevnte turene ble i MapSource beregnet til 9,1 km mens fra Kvernmo ble det målt 6,0 km. (GPS-en viste 6,94 km.)

På Kvernmo kjørte vi opp til Saunåsen. Ikke kjør inn til revefarmen ved veiens ende, men kjør rett frem skogsveien til du er på oversiden av revefarmen hvor du parkerer. Følg skogsveien videre. Ved et lite kryss, etter noen hundre meter, tar du til høyre (selv om det virker som om veien her bare går rett bortover). Etter hvert stiger det oppover, og veien går langt opp mot Læigassletta. Den går det over til sti, og når stien er ferdig er du så og si helt oppe på sletta.

Innover Læigassletta er det bare herlig å gå ! Svært lettgådd med svaberg og hard, kortvokst lyng-/ gressmark. Vi hadde fått tips om å gå til vannet "Roasmejavvrit" for deretter å gå rett opp mot snøen på østsida av toppen på fjellet. Vi gikk her også. Fikk kjappe høydemeter oppover ura fra vannet, men vi hadde litt frykt for å kunne gå litt feil oppe i ura. Imidlertid gikk det rimelig bra, bare litt fomling like før vi kom til snøen. Vi gikk på berget innunder snøen et par hundre meter opp nordøstover før vi torte gå inn på den. Snøen var ganske bratt lengst ned/vest.

Brukte 1 t 20 min inn til foten og 2 timer derfra og opp - inkludert pauser (bl.a. matpakke, drikke, fotografering). Effektiv gangtid på GPS viste 2 t 40 min fra bilen til toppen. (Den er vel gjerne litt kortere siden gps-en var litt i bevegelse under pausene også.)

Ned igjen tok vi østlig rute ned til Britavatnet. Her gjorde lange snørander turen effektiv. Mistet mange høydemeter på kort tid (20 min.), men også her var det mye fotografering underveis. Fra Britavatnet og ned til bilen brukte vi ca. 1 t 50 min (totalt 2 t 10 min). Det understrekes at ca 30 minutter av disse ble brukt til fotografering og spising av noen aldeles nydelige, svære molter... Det vil si en effektiv gangtid ned på ca. 1 t 40 min.

Tror ikke man bruker særlig lengre tid på å gå opp i Læigasskaret vest for Britavatnet og tar østlig rute opp til toppen i stedet for der vi gikk fra Roasmejavrrit. Etter å ha lest pålert sin rapport (mye kupert i starten fra Gratangseidet) og også vurdert litt ruta fra Vassdalen, tror jeg at jeg kan konkludere med at å gå opp fra Kvernmo er det aller beste alternativet.