Rennebu
Sør-Trøndelag
3-kanten i Trollheimen
(Skrevet av mob 08.08.2008)

Tur foretatt: August 2008.

Kryssing av Hardangervidda sto på ukens hytte-til-hytte plan, men værprognosene pekte på bedre vær nordover. Så da la Kari og jeg ruta om den berømte trekanten i Trollheimen i stedet. Jeg hadde vært samme rute i en iskald og snørik påske, men nå skulle toppene i trekanten også bestiges. 3 kommunetopper (Svarthetta, Trollhetta og Snota) kan bestiges på veien.

Jeg plukket Kari opp på Oslo S og så kjørte vi drøye 6 timer helt opp til døra på idylliske Gjevilvasshytta. Dagen etter fulgte vi DNT-stien mot Jøldalshytta. Etter å ha hilst på diverse reinsdyr, så lunsjet vi ved elva Minnilla omtrent halvveis til Jøldalshytta. Herfra gikk vi rett vest mot Svarthamran. Vi kom oss lett opp på ryggen og fulgte denne mot Svarthetta. Her lå skylaget tett på ca 1400 meter så GPS'en måtte frem for å lose oss til den gigantiske varden og videre over nordøstryggen.

Fra nordøstryggen kunne vi etterhvert se ned i Jøldalen. Tok lunsj 2 der og gikk ganske rett ned i Litlsvartådalen. Her var det hauger av molter og blåbær som måtte fortæres. Var så mye molter at vi måtte ta med en god bunke som niste på veien til Jøldalshytta også. Vel nede slet vi en stund for å krysse Litlsvartåa, men oppdaget så at man ikke trengte å krysse den i det hele tatt! Veien hadde jo en fin bro som krysset den til vår side...

Vel framme på Jøldalshytta smakte det med Jøløl og lokalfisket ørret til kvelds. Vi brukte da drøye 8 timer på turen mellom Gjevilvasshytta og Jøldalshytta inkludert pausene og Svarthetta.