Hornindal
Sogn og Fjordane
3 dager & 4 fjellperler på Sunnmøre
(Skrevet av JoSo 04.08.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

28.7.08. Etter gårsdagens flotte opplevelse på Kviteggja var vi igjen sugen på tur...
Kjørte først inn til Hornindalssætra og parkerte på en anvist P-plass her. Kjempefin beliggenhet på denne sætra. Herfra gikk vi på anleggs-/traktorvei inn nesten til Luka-vatnene. Her starter en god og merket sti helt opp på høyden sørøst for Hornindalsrokken. Her oppe ble endel store snøfelt forsert øst for toppen. Det var mest naturlig å runde rundt og gå opp til toppunktet fra en nordlig retning.
En utrolig eksponert topp og fantastisk utsikt! Hit må vi nok tilbake ved en senere anledning. Det lå et artig rosemalt treskrin i varden, men her var alt temmelig utskrevet.
Vi brukte 2t og 20 min opp og ca. 2 t ned inkl. et herlig bad i Store Lukavatnet.

Dagen var ennå ung da vi kom ned igjen, så vi tok en tur til Slogen (1564 moh) samme ettermiddag. Virkelig en kremtopp dette også. Av de 37 besøkende på toppen denne dagen kom vi naturlig nok sist ned igjen av fjellet, men vi rakk uansett siste bordsetting til middag på det flotte hotellet Union Øye i Norangsdalen. Godt tips: Dette hotellet er virkelig verdt et besøk! Også med på turen: Ellen S.