Lardal
Vestfold
Pikstein er nok høyest, ja
(Skrevet av Ole-Petter 16.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Snakk om flaks; to dager før jeg hadde tenkt meg på Lardals kommunetopp leste jeg ”Snilens” rapport om Pikstein, som han hevdet var høyest i Lardal. Jeg satset på at han hadde rett, og kjørte bomveien (50 kr!) til den ubetjente turisthytta Presteseter. Jeg lot sykkelen stå, for jeg ville traversere høydedraget fra nord til sør.
På nesten flat grusvei 1,5 km mot NV. Her går en sti oppover til venstre (mot SV) på kartet, og stien var i brukbar forfatning. Et lite tapebånd markerte starten. Etter rundt 200 meter tar en sti av mot sør – denne skal man ikke følge! (Jeg prøvde, og gjorde etter hvert retrett.)

Følg stien helt opp på høydedraget (ca 0,5 km) før du svinger mot sørøst og til topps. På 624 moh og gps 32 V 543719 6589107 fant jeg en omtalt t-skjorte på en gran, som nok er høyeste punkt langs grensa mellom Kongsberg og Lardal. (Jeg kontrollerte med nylig kalibrert gps langs grensa.)
På 32 V 543754 6589009 og 622 moh var postkassa (med bok) og stor varde, men dette punktet lå altså klart et par meter lavere. Jeg skrev meg fornøyd inn i boka, og dermed var alle toppene i mitt første fylke komplett. Det ble feiret med en ekstra slurk vann, og bestemmelsen om å plukke med meg en topp i Telemark også, før jeg tok kvelden.

Jeg ville prøve hvordan høyden var å gå fra sør, da en sti er tegnet inn på kartet. Med gps krysset jeg stien mange ganger på min vei nedover, men fant bare tidvis noen rester av en gammel traktorvei. Denne veien anbefales helt klart ikke!