Os
Hordaland
Fjelltreningstur på Vestlandet
(Skrevet av Petter 09.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Forrige fjell: Mehammarsåta på Stord og Fitjar

Denne dagen var været svært flott, og enda flottere at fluene holdt seg borte på fjellet. Jeg kjørte fra Bergen på E39 sørover mot Os og Stavanger. Etter Kalandsvatnet tok jeg til venstre oppover mot Haugland og Samdal. Jeg kjørte så langt jeg kom og parkerte bilen der. Jeg løp så nesten 300 høydemeter på en grusveg noen kilometer til jeg kom på det høyeste punktet. Der fant jeg en sti på venstre side av et vann og opp ryggen til Svenningen. Stor og fin varde på toppen.

Jeg løp så tilbake til grusveien og fortsatte nesten direkte oppover mot Gullfjellet. Nå mistet jeg ingen høydemeter. Jeg kunne ha løpt tilbake til parkeringsplassen og tatt hovedstien mot Gullfjellet som går forbi redningshytta, men siden jeg først hadde vært på Svenningen var dette den raskeste veien. Oppe på selve Gullfjellet var det fint å løpe. Jeg måtte ned att 150 høydemeter, men det hadde jeg måttet uansett hvilken veg jeg hadde valgt. Jeg ble mektig imponert over alle de store vardene som er laget og markerer stien oppover mot toppen fra Redningshytten. Jeg tok denne ruta ned att og tilbake til bilen.