Hyllestad
Sogn og Fjordane
Fjelltreningsturer på Vestlandet
(Skrevet av Petter 08.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

På lørdagen var jeg med på NM i motbakkeløp på Storehesten i Bygstad og lørdagen etter var planen å løpe Blåhøe opp på Vågåmo. Dagene i mellom bestemte jeg meg for å få med meg noen nye kommunetopper.

Jeg startet med Risnesnipa i Hyllestad på søndagen. Jeg fikk med meg Solfrid som er lokalkjent. Hun har flere ganger før vært på Lihesten, men da kun på Gygrekjeften som er toppen i andre enden av dette flotte fjellpartiet. Først trodde vi det var dit vi skulle, men etter en telefon med Frode fant vi ut at det var Risnesnipa, i den motsatte enden vi skulle på. Høyeste punktet er ikke det folk flest regner som Risnesnipa, men 500 meter lenger øst. Her står også en fin varde.

Raskeste og beste måten er å gå opp fra Hovland, rett nedenfor Risnesnipa. Der er en godt merket sti hele veien. Vi startet i andre enden, fra Lekve, som også har en godt merket sti til Gygrekjeften og til 3L Støylen. Vi gikk til støylen og videre til toppen derfra. Vi gikk direkte ned att mot Hovland, men tok av i skogen mot Lekve på en nymerket sti. Den var godt laget med navn på hver enkelt teig bortover. Vi hadde kraftig regn og tåke på platået mesteparten av turen.

Neste fjell på turen min ble Svadfjellet i Gulen.