Våle
Vestfold
Vestfoldraid
(Skrevet av Sea 24.06.2008)

Tur foretatt: Juni 2008.

21.06.2008
Sol og shortsvær hele dagen.

RYKSÅSEN SYD
Dette er jo en "utgått" kommunetopp, men følger man lista til 439 topper, må man ta alle ...
Kjørte E18 litt for langt sør, men tok av ved Statoilstasjonen ved avkjøringa til Horten og videre over til Rv35 og nordover til Rv314. Fulgte denne inn til skilt mot Barkost og parkerte etter 100 m og fulgte blåmerket sti til toppen. Høyeste punktet ligger nok litt lenger nord, men bolt i bakken står like før telemasta. Liten utsikt her i skogen, men et fint utsiktspunkt litt lavere ned langs stien.

SNIPPANE
Deretter tilbake til Rv35 og rett over denne og lokalvegen vestover til Rv312 og svingte sørover.
Planen var å kjøre inn mot Bjørndalen, men her står det skilt med "Privat veg". Mao. kjørte tilbake og parkerte i grustaket. Ut med sykkel og syklet inn mot Bjørndalen og opp bomvegen (bommen var forøvrig åpen). Syklet opp til ca kote 320 i en venstresving. Her går det en igjengrodd skogsveg som jeg fulgte på beina forbi en elgpost og opp til toppen, med trigpunkt og trimkassse. Noe utsikt mellom trærne til alpinbakken i Lardal. Ingen andre å se, men enorme mengder med irriterende fluer ...

BRÅNÅFJELL
Kjørte videre sørover langs lokalvegen til gården Valmestad. Her var det også "Privat veg" skilt, så da parkerte jeg ved løa ved vegen og tok ut sykkel og la iveg etter grusvegen. Bommen var lukket og låst litt lenger opp. Fulgte grusevegen opp til ca kote 220, hvor den gjør en høyresving ved en stor vedstabel. Tok til venstre her og kunne følge skogsvegen på sykkel ganske langt oppover. Skremte opp en orrfugl på stien og passerte ei rødmalt koie. Fortsatte på beina i bratt terreng rett mot toppen, med nyoppsatt skilt, liten steinvarde og en trimkasse. Ellers samme flueinvasjon her, som på Snippane.

HØGSTÅSEN
Fortsatte sørover inn på Rv312 igjen og svingte opp mot Skatvet ved hjelp av GPS'en og inn til bommen som var lukket og låst. Tok beina fatt, da jeg ikke visste hvordan skogsvegen var lenger opp. Men fant fort ut at det hadde vært fint å tatt med sykkelen her også. Måtte gjennom tett skog før toppen. Trimkassa står på den ene høyspentmasta, men toppen med liten varde og skilt på treet er nok høyere.

UNDRUMSÅS
Deretter Rv312 til E18 og inn på Undrumsdalvegen til vest for Voll gård. Parkerte ved lokalvegen og tok beina fatt forbi "Bandeklosteret", og mer eller mindre rett mot toppen. Veldig bratt og mye skog opp her. Kjempefin topp med stor varde og trimkasse og fin utsikt retning Oslofjorden.

KJERRANÅSEN
Deretter tilbake inn på E18 og nordover.
Begynte å bli "mett" for idag og hadde gått tom for væske, så jeg måtte innom Statoil ved avkjøringa til Horten (Rv310) og bunkre litt. Ser jo toppen herfra og kunne egentlig tatt denne først idag, men ... svingte over E18 og inn Kjærranvegen, inn til der hvor kjerrevegen starter. Fulgte stien til topps. Veldig igjengrodd på toppen og trimkassa er nesten litt vanskelig å finne. Tviler på at trimkassa står på høyeste punktet, men nesten umulig å sjekke i den tette skogen med null utsikt!
Ned til bilen kl 22:05.

Totalt ca 28 km og 1200 hm på sykkel/beina og 12 timer og 340 km i bil ...