Stor-Elvdal
Hedmark
16.06.08 kl 16.00 flott steinurtur
(Skrevet av ohsommer 18.06.2008)

Tur foretatt: Juni 2008.

Det går fra Rv 3 ved Atna retning nordvest Rv 27 til Atnesjøen. Der gir en veldig vennlig vert informasjon om korteste vei til toppen. Kjører forbi Sohlbergsplassen og tar av til høyre ved skiltet "Breisjøsæter 1,4 km", men så den første grusveien til venstre og ikke videre til Breisjøsæter. Deretter ved en trafostasjon til venstre igjen og opp så langt som mulig; parkerer bilen der hvor veien slutter. Så starter fjellturen opp en ås. Så ser man Blåkampen lett til høyre. Tar diretissima opp over steinura og etter fem kvarter står jeg på Blåkampen (1626 m). Målet ligger et stykke unna. Litt ned og så opp på snøfelter og over steinur igjen til en liten mellomtopp med ødelagt merking. Til slutt, kl 16.00 står jeg på Gravskar(d)høgda. Toppvarden er i ferd med å forfalle. Det fins et løst treskilt med toppnavnet på. Det er en helt utrolig utsikt mot Rondaneslottet - 360 grader rundsikt av det sjeldne. Ved turen ned krysser jeg vestsiden av toppen retning halve høyde av Blåkampen og så peiler jeg meg inn på et lite fjellvann og en liten sti nedover til utgangspunktet. Det tar 1t og 45 min - kanskje liy t lenger og så var det ikke så raskt å komme seg ned steinuret. Det fins ikke noen merking eller sti opp, men en herlig tur - kan abefales pga herlig utsikt fra toppen.